Nanotechnologie | Materiál | Molekuly

Nové materiály by mohly způsobit revoluce v biomedicíně a dalších oborech

• Vědec z University of Missouri objevil zcela nové materiály na bázi boranů
  • Takzvané polyarylborany mají široké spektrum využití
  • Lze z nich vyrobit například nové solární články
Nové materiály by mohly způsobit revoluce v biomedicíně a dalších oborech

Polyhedrální borany či shluky atomů boru vázané na atomy vodíku mění biomedicínský průmysl. Tyto umělé materiály se staly základem pro inovativní terapie rakoviny, kontrastní látky potřebné v radiologii a diagnostice a tak dále.

Nyní byla navíc popsána zcela nová třída materiálů na bázi boranů, které by mohla vylepšit například nástroje onkologické léčby nebo levné solární články.

Mark Lee Jr., asistent profesora chemie na MU College of Arts and Science, objevil hybridní nanomolekuly, které představují kombinaci boranů, vodíku a uhlíku. Borany jsou chemicky stálé a byly testovány při extrémně vysokých teplotách (až 900 stupňů Celsia). Je to právě jejich termodynamická stabilita, díky které dotyčné molekuly – pojmenované polyarylborany – mohou najít uplatnění v celé řadě oborů.

Polyarylborany jsou nové materiály, které mohou být využity v biomedicíně, energetice atd. (Foto: Mark Lee Jr.)

„Zjistili jsme však i to, že borany při mírně zvýšené teplotě reagují s atomy vodíku a nahrazují mnohé atomy vodíku kroužky uhlíku,“ konstatoval Lee. „Polyhedrální borany jsou neuvěřitelně inertní a jejich schopnost reagovat s aromatickými uhlovodíky – jako je benzen – je činí ještě užitečnějšími.“

Lee rovněž ukázal, že připojené uhlovodíky „komunikují“ s boranovým jádrem. Důsledkem je, že tyto materiály v roztoku silně fluoreskují. Brzy se tak nejspíš dočkáme nové generace organických světelných diod či solárních článků. Možností využití zkrátka existuje spousta.

Diskuze (1) Další článek: EET pokladna za 49 Kč měsíčně s garancí dostupnosti 99,9 %

Témata článku: Věda, Výzkum, Nanotechnologie, Materiál, Chemie, Molekuly, Mat, Obor, Atom vodíku, Molekula, Způsob, Benzen, Aromatický uhlovodík, ARTS, Nová molekula, Kroužky, Bio, Nová třída, Nový materiál, Radiolog, Revoluce, Shluk, Uhlovodík, Uhlík, Nový mozek

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

SpaceX má problém: kosmická loď Crew Dragon explodovala během testu motorů záchranného systému

** SpaceX provedla na Mysu Canaveral testy motorů SuperDraco. ** Ke konci testů došlo k mohutné explozi. ** Nehoda zpozdí první pilotovaný let lodě Crew Dragon.

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry