Nové materiály by mohly způsobit revoluce v biomedicíně a dalších oborech

• Vědec z University of Missouri objevil zcela nové materiály na bázi boranů
  • Takzvané polyarylborany mají široké spektrum využití
  • Lze z nich vyrobit například nové solární články
Nové materiály by mohly způsobit revoluce v biomedicíně a dalších oborech

Polyhedrální borany či shluky atomů boru vázané na atomy vodíku mění biomedicínský průmysl. Tyto umělé materiály se staly základem pro inovativní terapie rakoviny, kontrastní látky potřebné v radiologii a diagnostice a tak dále.

Nyní byla navíc popsána zcela nová třída materiálů na bázi boranů, které by mohla vylepšit například nástroje onkologické léčby nebo levné solární články.

Mark Lee Jr., asistent profesora chemie na MU College of Arts and Science, objevil hybridní nanomolekuly, které představují kombinaci boranů, vodíku a uhlíku. Borany jsou chemicky stálé a byly testovány při extrémně vysokých teplotách (až 900 stupňů Celsia). Je to právě jejich termodynamická stabilita, díky které dotyčné molekuly – pojmenované polyarylborany – mohou najít uplatnění v celé řadě oborů.

Polyarylborany jsou nové materiály, které mohou být využity v biomedicíně, energetice atd. (Foto: Mark Lee Jr.)

„Zjistili jsme však i to, že borany při mírně zvýšené teplotě reagují s atomy vodíku a nahrazují mnohé atomy vodíku kroužky uhlíku,“ konstatoval Lee. „Polyhedrální borany jsou neuvěřitelně inertní a jejich schopnost reagovat s aromatickými uhlovodíky – jako je benzen – je činí ještě užitečnějšími.“

Lee rovněž ukázal, že připojené uhlovodíky „komunikují“ s boranovým jádrem. Důsledkem je, že tyto materiály v roztoku silně fluoreskují. Brzy se tak nejspíš dočkáme nové generace organických světelných diod či solárních článků. Možností využití zkrátka existuje spousta.

Diskuze (1) Další článek: EET pokladna za 49 Kč měsíčně s garancí dostupnosti 99,9 %

Témata článku: Věda, Výzkum, Nanotechnologie, Chemie, Materiál, Molekuly, Uhlovodík, Řev, Obor, Atom vodíku, Aromatický uhlovodík, ARTS, Způsob, Molekula, Radiolog, Uhlík, DAL, Bio, Nová molekula, Nový mozek, Shluk, Kroužky, Nový materiál, Mat, Revoluce

Sony oficiálně potvrdilo prosincové hry zdarma pro Playstation Plus

Leaknuté informace o chystaných titulech se nakonec ukázaly být pravdivé.

Radek Wunderlich
Hry zdarmaPlayStation Plus

Duna, Bene Gesserit a eugenika: Genetické vylepšení člověka je po technické stránce již možné

** Tajný program na vyšlechtění spasitele nadlidských schopností z románu Duna dnes už není sci-fi ** Razantní genetické vylepšení člověka je po technické stránce možné ** Ani další fígle, jimiž sesterstvo Bene Gesserit zajišťuje v Duně svůj program, nejsou nereálné

GenetikaLidé
Recenze tankové multifunkce Epson EcoTank L3250. Tisk za haléře a vítaný cashback

Barevné tankové inkoustovky si nacházejí čím dál větší oblibu i v českých domácnostech. Umožňují levný tisk a jejich cena už nedosahuje převratných výšin.

EpsonTiskárnyTesty