Nový druh kvantové výpočetní techniky na obzoru

Australští vědci navrhli inovativní typ qubitu – základního stavebního bloku kvantového počítače. Díky tomu bychom se brzy mohli dočkat zcela nové generace těchto pozoruhodných zařízení.

Podle Andrea Morelloa z University of New South Wales je tento objev svým významem srovnatelný s prací Bruce Kanea, který v roce 1998 v Nature publikoval příspěvek o škálovatelném kvantovém počítači využívajícím křemíkovou mřížku.

„Stejně jako Kaneův článek je to jen teorie, návrh – ten qubit ještě nebyl postaven. Máme ale několik předběžných experimentálních dat, která naznačují, že je to zcela možné, takže pracujeme na tom, abychom to mohli demonstrovat. Myslím si ale, že je to stejně vizionářské jako Kaneův původní článek“ konstatoval Morello.

Dotyčný křemíkový qubit, zvaný „flip-flop“, může být namísto elektrických signálů ovládán signály magnetickými. To v praxi znamená, že dokáže udržet tzv. kvantové provázání na mnohem větší vzdálenost, než bylo dosud možné.

„Pokud jsou kvantové bity příliš blízko, nebo naopak příliš daleko, k jejich provázání – což je přesně to, co činí kvantové počítače tak speciálními – nedojde,“ vysvětlil Guilherme Tosi.

Flip-flop qubit v daném ohledu představuje zlatou střední cestu. Umožní kvantové zapletení na vzdálenost v řádu stovek nanometrů a tím otevře cestu ke škálovatelným kvantovým počítačům na bázi křemíku.

Zdroj: Scimex