Nový lék proti bolesti by mohl nahradit opioidy

Vědci vyvinuli nové potenciální léky proti bolesti, které fungují podobně jako opiody, ale účinkují delší dobu. Pacienti by navíc nemuseli brát tak vysoké dávky.

Opiody se často používají k léčbě bolesti vznikající v důsledku poškození nervů (neuropatie). Problém spočívá v tom, že tělo si na ně rychle vytváří toleranci a jejich dávky je tak zapotřebí průběžně zvyšovat. Kromě toho u řady jedinců vyvolávají alergické reakce. Jistou alternativu představuje neopiodní gabapentin (Neurontin), ale i ten má své mouchy.

Nyní tým vedený odborníky z University of Texas identifikoval skupinu molekul, které se váží na dva nervové receptory, z nichž jeden byl ještě donedávna obestřen rouškou tajemství. Konkrétně jde o receptor sigma 2 (σ2R), popsaný teprve před cca 25 lety.

Tři z celkového množství sloučenin zkoumaných v této studii aktivovaly σ2R a současně utlumily bolest páteře u myší. „Začali jsme v laboratoři pracovat na fundamentální chemii a nyní vidíme, že naše objevy mohou zlepšit kvalitu života lidí. To je velmi uspokojivé,“ konstatoval badatel James Sahn.

Vůbec nejlépe dopadla sloučenina UKH-1114, jejíž účinnost vrcholí až po 48 hodinách od podání. A aby toho nebylo málo, ke zmírnění bolesti stačila zhruba šestina dávky, kterou by myš musela zkonzumovat v případě, že by místo UKH-1114 dostala výše zmíněný gabapentin.

Samozřejmě ještě bude zapotřebí provést klinické zkoušky na lidech, nicméně dosavadní zjištění jsou velmi slibná. „Tohle otvírá dveře novému léku na neuropatickou bolest, který nebude opioidem. Což má obrovské důsledky,“ řekl Stephen Martin z University of Texas.

Zdroj: Medical Xpress, Foto: Stephen Martin