Kvantové počítače | Fyzika

Nový materiál dokáže skladovat kvantovou informaci

V oblasti kvantové výpočetní techniky v poslední době došlo k velkému pokroku. Navzdory tomu je zapotřebí vyřešit ještě řadu problémů a výzev. Mj. mezi ně patří i vytvoření metody dlouhodobějšího uchovávání kvantové informace.

Nyní vědci objevili materiál, který by to teoreticky mohl zvládnout a kvantové stavy jednotlivých atomů zachovat. Konkrétně jde o sloučeninu mědi, iridia a kyslíku s voštinovou atomovou geometrii.

„Vzhledem k těmto specifickým geometriím spiny elektronů nikdy nezamrzají. Neustále se pohybují, aniž by mohly zamrznout a vytvořit magnet, což je přirozenou tendencí tohoto materiálu. Tento fenomén se nazývá magnetická frustrace,“ uvedl badatel Fazel Tafti.

V normálních magnetech, se kterými se setkáváme v každodenním životě, jsou spiny elektronů zamrzlé ve stejném směru. Oproti tomu v takzvaných spinových kapalinách nejsou zamrzlé nikdy, ani když jejich teplota dosáhne absolutní nuly.

To umožňuje například kvantové provázání dlouhého dosahu (long-range entanglement), kdy je kvantový stav jedné částice spárován s jinou nesousedící částicí.

Odborníci předpokládají, že použitím toho stejného postupu se jim podaří vytvořit další kvantové spinové kapaliny, které by mohly být pro daný účel ještě vhodnější než tato.

Zdroj: Futurism, Ilustrační foto: UCL Mathematical and Physical Sciences, CC BY-SA 2.0

Diskuze (1) Další článek: Týden Živě: Hibernující mimozemšťané, končící Kinect a Office 2019

Témata článku: Technologie, Výzkum, Materiál, Kvantové počítače, Crucial, Fyzika, Geometrie, Dlouhodobé uchovávání, Dlouhý dosah, Futurism, Spina, Kapalina, VOŠ, Elektron, Absolutní nula, Nový materiál, Velký pokrok, Kvantový stav, Magnet, UCL, Kvantová informace, Stejný směr, Přirozená tendence, Mat, Nový

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?