Kvantové počítače | Fyzika

Nový materiál dokáže skladovat kvantovou informaci

V oblasti kvantové výpočetní techniky v poslední době došlo k velkému pokroku. Navzdory tomu je zapotřebí vyřešit ještě řadu problémů a výzev. Mj. mezi ně patří i vytvoření metody dlouhodobějšího uchovávání kvantové informace.

Nyní vědci objevili materiál, který by to teoreticky mohl zvládnout a kvantové stavy jednotlivých atomů zachovat. Konkrétně jde o sloučeninu mědi, iridia a kyslíku s voštinovou atomovou geometrii.

„Vzhledem k těmto specifickým geometriím spiny elektronů nikdy nezamrzají. Neustále se pohybují, aniž by mohly zamrznout a vytvořit magnet, což je přirozenou tendencí tohoto materiálu. Tento fenomén se nazývá magnetická frustrace,“ uvedl badatel Fazel Tafti.

V normálních magnetech, se kterými se setkáváme v každodenním životě, jsou spiny elektronů zamrzlé ve stejném směru. Oproti tomu v takzvaných spinových kapalinách nejsou zamrzlé nikdy, ani když jejich teplota dosáhne absolutní nuly.

To umožňuje například kvantové provázání dlouhého dosahu (long-range entanglement), kdy je kvantový stav jedné částice spárován s jinou nesousedící částicí.

Odborníci předpokládají, že použitím toho stejného postupu se jim podaří vytvořit další kvantové spinové kapaliny, které by mohly být pro daný účel ještě vhodnější než tato.

Zdroj: Futurism,