Čipy | Mozek

Nový mikročip funguje podobně jako mozek

Tým odborníků z několika universit vytvořil fotonický počítačový čip, který napodobuje způsobm, jakým pracují synapse – tedy spojení dvou neuronů sloužící k předávání vzruchů. To by mohlo otevřít cestu k hardwaru, jenž v sobě bude spojovat rychlost moderních procesorů se silou mozku.

„Vývoj počítačů, které by fungovaly spíše jako lidský mozek, je už desetiletí svatým grálem vědců," říká Harish Bhaskaran z University of Oxford. „Prostřednictvím sítě neuronů a synapsí dokáže mozek zpracovávat a ukládat obrovské množství informací současně s využitím jen několika desítek wattů energie. Konvenční počítače se tomuto výkonu nedokážou přiblížit.“

Jakýkoliv počítač podobný mozku musí být schopen nějakou formou zohlednit skutečnost, že počet synapsí v mozku vysoce převyšuje počet neuronů (na 1 neuron připadá cca 10 000 synapsí). A právě to se v tomto případě podařilo.

Dotyčný čip je založen na strukturách vyrobených z materiálu se změnou fáze (Phase Change Material, PCM), který během přechodů z jednoho stavu do druhého ukládá a uvolňuje značné množství energie. Další klíčovou složku představují speciální fotonické obvody, které se starají o „synaptickou odezvu“.

Jak materiálem procházejí světelné vlny, optické pulsy přepínají PCM takovým způsobem, že dochází k imitaci plasticity synapse.

Jak poznamenal C. David Wright z University of Exeter, konvenční počítače jsou relativně pomalé, „hloupé“ a spotřebovávají hodně energie. Oproti tomu tzv. neuromorfický hardware dokáže být mnohem výkonnější. Výše popsané fotonické synapse prý mohou pracovat tisíckrát rychleji, než lidský mozek.

Zdroj: University of Exeter

Diskuze (8) Další článek: Internet Explorer je starý a nebezpečný. Teď to dokazuje absurdní chyba

Témata článku: Technologie, Počítače, Výzkum, Čipy, Neuronová síť, Mozek, Neurony, Obrovské množství, University of Exeter, Svatý grál, Moderní proces, Moderní procesor, ZOH, University of Oxford, Univerzita of Oxford, Vývoj počítačů, Světelná vlna, Nový, Lidský mozek, Univerzita of Exeter, Značné množství, Počítač, Fun, Synapse, Mikročip

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

** Mapy Googlu mají spoustu funkcí, které jsou často přehlíženy ** Využijte například podrobnější možnosti plánování cest ** Hodit se mohou i tipy na sdílení nebo pohledy do minulosti

10 skrytých nastavení prohlížeče Google Chrome, která se můžou hodit

** Prohlížeč Google Chrome ukrývá mnoho zajímavých možností ** Našli jsme deset nejzajímavějších skrytých nastavení ** Můžete si například výrazně vylepšit práci s kartami

Nejlevnější router s Wi-Fi 6 v testu: vážně ještě chcete kupovat routery jen pro 802.11ac?

** Otestovali jsme TP-Link Archer AX10, nejdostupnější router s Wi-Fi 6 ** Šetřilo se, ale zatím ty ústupky tolik nebolí ** Pro domácí síťování pohodlná volba, do firmy ale chcete něco lepšího