Mozek | Čipy

Nový mikročip funguje podobně jako mozek

Tým odborníků z několika universit vytvořil fotonický počítačový čip, který napodobuje způsobm, jakým pracují synapse – tedy spojení dvou neuronů sloužící k předávání vzruchů. To by mohlo otevřít cestu k hardwaru, jenž v sobě bude spojovat rychlost moderních procesorů se silou mozku.

„Vývoj počítačů, které by fungovaly spíše jako lidský mozek, je už desetiletí svatým grálem vědců," říká Harish Bhaskaran z University of Oxford. „Prostřednictvím sítě neuronů a synapsí dokáže mozek zpracovávat a ukládat obrovské množství informací současně s využitím jen několika desítek wattů energie. Konvenční počítače se tomuto výkonu nedokážou přiblížit.“

Jakýkoliv počítač podobný mozku musí být schopen nějakou formou zohlednit skutečnost, že počet synapsí v mozku vysoce převyšuje počet neuronů (na 1 neuron připadá cca 10 000 synapsí). A právě to se v tomto případě podařilo.

Dotyčný čip je založen na strukturách vyrobených z materiálu se změnou fáze (Phase Change Material, PCM), který během přechodů z jednoho stavu do druhého ukládá a uvolňuje značné množství energie. Další klíčovou složku představují speciální fotonické obvody, které se starají o „synaptickou odezvu“.

Jak materiálem procházejí světelné vlny, optické pulsy přepínají PCM takovým způsobem, že dochází k imitaci plasticity synapse.

Jak poznamenal C. David Wright z University of Exeter, konvenční počítače jsou relativně pomalé, „hloupé“ a spotřebovávají hodně energie. Oproti tomu tzv. neuromorfický hardware dokáže být mnohem výkonnější. Výše popsané fotonické synapse prý mohou pracovat tisíckrát rychleji, než lidský mozek.

Zdroj: University of Exeter

Diskuze (8) Další článek: Internet Explorer je starý a nebezpečný. Teď to dokazuje absurdní chyba

Témata článku: Technologie, Počítače, Výzkum, Mozek, Čipy, Neuronová síť, University of Oxford, Světelná vlna, Univerzita of Oxford, Nový, Moderní proces, Synapse, Vzruch, Svatý grál, ZOH, University of Exeter, Mikročip, Vývoj počítačů, Lidský mozek, Značné množství, Moderní procesor, Neurony, Oxford, Univerzita of Exeter, Obrovské množství

Jak na internetu surfovat anonymně: Osvědčené způsoby na zametení stop

** Anonymní režim v prohlížeči vám anonymitu nezaručí ** K dispozici je několik možností, jak skrýt svoji adresu i další identifikátory ** Nejúčinnější je stále Tor

Stanislav Janů, Vladislav Kluska | 67

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě