Nový model ukazuje, jak hrozivá tma by nastala po dopadu obřího asteroidu, který vyhubil dinosaury

Vymírání na konci křídy, které si dnes spojujeme především s koncem éry dinosaurů a postupným nástupem savců, bylo nejspíše způsobeno hromadou faktorů včetně vulkanické činnosti v oblasti dnešní Indie, nicméně hlavním viníkem byl dopad velkého asteroidu, který vytvořil kráter Chicxulub na pobřeží mexického poloostrova Yucatán.

Skupina vědců pod vedením Charlese Bardeeena z amerického národního centra pro výzkum atmosféry NCAR nyní zpracovala klimatický model (via Ars Technica), jak po pádu zakryla obloha vrstva sazí z globálních požárů a vyvržené prachové částice.

Dopad slunečního světla v létě dva, tři a čtyři roky po katastrofě

Podle grafického zobrazení nad současnou mapou světa teprve druhý rok po kataklyzmatu začalo na některých místech svítat, na většině planety však na zemský povrch dopadlo méně než 1 % slunečních paprsků.

Situace se začala pozvolna zlepšovat až za několik let. Kdyby k podobné události došlo dnes, nejlépe by na tom byly oblasti pólů a rovníku, i zde by však první rok panovala prakticky neprostupná tma. V takových podmínkách přestává fungovat fotosyntéza v oceánech a hroutí se celý potravní řetězec.

Co je však nejhorší, drasticky by poklesla teplota. Průměrná teplota moří by klesla o 11 stupňů Celsia a na souši až o 28 stupňů Celsia. To znamená, že by se Země musela potýkat s několikaletou temnou a mrazivou zimou podobnou polárním nocím v arktických oblastech.

Simulace průchodu mnohem menšího Čeljabinského asteroidu atmosférou:

Témata článku: Vesmír, Země, Indie, Simulace, Asteroidy, Dinosauři, Sluneční světlo, Postupný nástup, Tma, Klimatický model, Zemský povrch, Velký asteroid, Rovník, První rok, Nový model, Událost, Hlavní viník, Dinosaur, Průměrná teplota, Dopad, Ars Technica, Vrstva, Obří asteroid, Druhý rok, Model

• dpcstb 28. 8. 2017 16:54:57
    inak povedane... jediny seriozny zdroj energie su atomove elektrarne....
  • Kaja_33 28. 8. 2017 15:46:09
    Tady simulace, měsíc po měsíci, z roku 2014, hlavní příčina sulfátové...

Proč se střídají roční období

Včera | Králík Ondřej

Asteroid se rozpadl a začal se chovat jako kometa

** 288P se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Dvě podobně velká tělesa obíhají okolo sebe po velmi protáhlé dráze ** Po přiblížení ke Slunci vykazují kometární aktivitu

Včera | Kubala Petr

Iridium NEXT: Největší komerční vesmírný projekt v dějinách vstupuje do další fáze

** Evropské Galileo je proti němu otloukánek ** Celý systém se skládá z 81 družic ** Na projektu se podílí i SpaceX Elona Muska

21.  9.  2017 | Čížek Jakub | 3

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

20.  9.  2017 | Mihulka Stanislav | 9

Top 5: Když technika dokáže sloužit déle, než je zvykem

V době zařízení s plánovanou dobou použití, která tak tak přesahuje zákonem danou záruční dobu, je pozoruhodné, jak některé technologie a produkty dokážou dlouho pracovat.

20.  9.  2017 | Michlovský Jakub | 57