Nový největší radioteleskop světa uskutečnil první objev

Čínský Five hundred meter Aperture Spherical Telescope (FAST) si přibližně rok po svém dokončení připsal na konto první úspěch. Astronomové s jeho pomocí detekovali dva pulsary, které dostaly názvy PSR J1859-01 (FP1) a PSR J1931-01 (FP2).

V obou případech se jedná o rychle rotující hvězdy obklopené silnými magnetickými poli. Vzhledem k tomu jakým způsobem září je lze považovat za jakési kosmické majáky.

„FP1 je pulsar s rotační periodou 1,83 sekundy a odhadovanou vzdáleností 16 000 světelných let a FP2 je pulsar s rotační periodou 0,59 sekundy a odhadovanou vzdáleností 4 100 světelných let,“ uvedl zástupce hlavního inženýra FAST, Li Di.

Yan Jun, ředitel National Astronomical Observatories of China, v této souvislosti prohlásil, že dotyčné pulsary symbolizují začátek nové éry „systematických objevů učiněných čínskými radioteleskopy.“

Připomeňme, že FAST se může pochlubit sběrnou plochou 196 000 čtverečních metrů (pro srovnání, sběrná plocha slavného radioteleskopu Arecibo je zhruba poloviční). Ta mu umožňuje zaznamenávat i slabší a vzdálenější signály.

FAST by mohl být v budoucnu využit také ke sledování vesmírných lodí cestujících na Mars. Není žádným tajemstvím, že Číňané v tomto ohledu mají velké plány – první sondu by k povrchu Rudé planety chtěli vyslat nejpozději v roce 2020.

Zdroj: Chinese Academy of Sciences, Foto: fast.bao.ac.cn

Témata článku: Vesmír, Technologie, Čína, Zajímavosti, Výzkum, Astronomie, Mars, Světelný rok, Li Di, Hlavní inženýr, Objev, První úspěch, Arecibo, Fast, První objev, Slabý signál, Rudá planeta, Radioteleskop, Velký plán, Pulzar, China, Čtvereční metr

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Dnes | Mihulka Stanislav | 2

Co je to láska? Milujeme se pouze kvůli chemickým látkám, nebo je v tom něco víc?

** Co je to vlastně láska? Dá se vysvětlit vědecky? ** Výzkum ukázal, že zamilovaní jedinci mají mj. zvýšenou hladinu fenyletylaminu a množství testosteronu ** Je ale rozdíl mezi zamilovaností a láskou

Včera | Malý Vojtěch | 20

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Včera | Kubala Petr | 19

První „editovaný“ člověk si sám provedl zásah do DNA! Kdo to je?

** Brianovi Madeauxovi zavedli lékaři do jater prostředek pro opravu dědičné choroby ** Primát člověka, který měl jako první v těle provedenou cílenou změnu DNA, ale zřejmě patří Josiahovi Zaynerovi ** Ten si podobný zásah do DNA provedl sám jen tak pro zábavu