Čína | Astronomie

Nový největší radioteleskop světa uskutečnil první objev

Čínský Five hundred meter Aperture Spherical Telescope (FAST) si přibližně rok po svém dokončení připsal na konto první úspěch. Astronomové s jeho pomocí detekovali dva pulsary, které dostaly názvy PSR J1859-01 (FP1) a PSR J1931-01 (FP2).

V obou případech se jedná o rychle rotující hvězdy obklopené silnými magnetickými poli. Vzhledem k tomu jakým způsobem září je lze považovat za jakési kosmické majáky.

„FP1 je pulsar s rotační periodou 1,83 sekundy a odhadovanou vzdáleností 16 000 světelných let a FP2 je pulsar s rotační periodou 0,59 sekundy a odhadovanou vzdáleností 4 100 světelných let,“ uvedl zástupce hlavního inženýra FAST, Li Di.

Yan Jun, ředitel National Astronomical Observatories of China, v této souvislosti prohlásil, že dotyčné pulsary symbolizují začátek nové éry „systematických objevů učiněných čínskými radioteleskopy.“

Připomeňme, že FAST se může pochlubit sběrnou plochou 196 000 čtverečních metrů (pro srovnání, sběrná plocha slavného radioteleskopu Arecibo je zhruba poloviční). Ta mu umožňuje zaznamenávat i slabší a vzdálenější signály.

FAST by mohl být v budoucnu využit také ke sledování vesmírných lodí cestujících na Mars. Není žádným tajemstvím, že Číňané v tomto ohledu mají velké plány – první sondu by k povrchu Rudé planety chtěli vyslat nejpozději v roce 2020.

Zdroj: Chinese Academy of Sciences, Foto: fast.bao.ac.cn

Diskuze (16) Další článek: Mercedes-Benz: do roku 2025 chceme prodávat až 25 % vozů pouze s elektrickým pohonem

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Čína, Zajímavosti, Astronomie, Mars, Rudá planeta, Slabý signál, Radioteleskop, Hlavní inženýr, Světelný rok, První úspěch, Silný magnet, Li Di, Objev, Maják, Čtvereční metr, China, Arecibo, Velký plán, První objev, Pulzar, Fast, Nový

Jak zpomalit Windows: Tipy na osvědčené brzdy, které vás zastaví v práci

** Hledali jsme činnosti, které zpomalují počítač s Windows ** Chcete mít počítač co nejrychlejší? Dělejte všechno přesně naopak!

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 42

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?