Nový raketový motor Sabre: za 15 minut ve vesmíru a létání rychlostí 5 Mach

Britská firma Reaction Engines zahájila výstavbu testovacího zařízení, ve kterém hodlá předvést svůj převratný raketový motor Sabre. Ten by v brzké budoucnosti mohl umožnit rychlé cestování do vesmíru nebo provoz nadzvukových letadel s rychlostmi překračujícími 5 Mach.

Sabre je v jádru motor raketový, který k pohonu využívá tekutého kyslíku a vodíku. Za normálních okolností by to znamenalo nutnost vybavit raketu velkými nádržemi na obě složky, ovšem Sabre je unikátní v tom, že si tekutý kyslík obstará sám z atmosféry. Částečně tak využívá principu proudového motoru.

V první fázi se bude testovat první stěžejní komponenta - chladič. Ten využívá systému velmi tenkých trubek naplněných héliem a při optimální koncentraci plynů, tlaku a rychlosti proudění dokáže přicházející kyslík velmi rychle chladit. Při rychlosti 5 Mach se vzduch vnikající do motoru zahřeje zpomalením v motoru až na 1000 °C, ovšem chladič dokáže tuto teplotu využít a kyslík během setiny sekundy ochladit na -150° C.

Hypersonické letadlo budoucnosti by tak mohlo velmi rychle dosáhnout až pětinásobné rychlosti zvuku, přičemž by potřebovalo pouze nádrž na tekutý vodík. Počítá se však s tím, že by obsahovalo i menší nádrž na kyslík, která by posloužila pro čistě „raketový mód“ nad hranicí atmosféry, kde už se nebude vyskytovat dostatečné množství kyslíku.

Britové na nových reakčních motorech pracují už třicet let. Sabre je přitom model, do kterého vkládá naděje (a peníze) i Evropská vesmírná agentura či Britská vláda (na výzkum dala v přepočtu 1,9 miliardy korun), nehledě na zástupy soukromých investorů.

Započatá výstavba testovacího centra dává tušit, že tento projekt není jen ve fázi planých teoretických úvah, ale může skutečně způsobit revoluci v létání. Využití by našel jak pro nadzvukovou leteckou dopravu, tak i v raketách mířících na orbit Země.

Testy chladiče by měly započít počátkem příštího roku, následovat bude vývoj jádra motoru. Reaction Engines předpokládá, že se první testy jádra motoru Sabre uskuteční za tři roky, tzn. v roce 2020. Poté už bude možné přemýšlet nad nasazením do nějakého experimentálního letounu. První komerční nasazení přichází v reálných úvahách nejdříve v roce 2025, pokud se neobjeví nějaké fatální problémy.

Zdroj: Reaction Engines

Témata článku: Vesmír, Technika, Budoucnost, Země, Zajímavosti, Doprava, Raketa, Raketoplány, Létání, Fatální problém, Sabre, Britská firma, Testovací centrum, Raketový motor, Experimentální letoun, První fáze, Doprava budoucnosti, Tlak investorů, Chladič, Motor, Vodík, První test, Brzká budoucnost, Soukromý investor, Rychlost

20 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Nedos. 11. 5. 2017 10:52:56
    Zásadní otázka ovšem zní. Plní to EURO 6? Nebo do budoucna teda EURO 7?
  • dolph1888 10. 5. 2017 18:14:24
    Video zde je již dávno, o motoru se hovoří snad se těch testů i dočkáme....
  • Arctia 10. 5. 2017 17:16:19
    Orbita (Thomas Block) :-)
Určitě si přečtěte

Takhle se přestavuje vlak. České dráhy mají první zmodernizované Pendolino

Takhle se přestavuje vlak. České dráhy mají první zmodernizované Pendolino

** První jednotka Pendolino dostala modernizovaný interiér ** Součástí jsou nové sedačky, zásuvky, bar nebo dětské kino ** Renovací prošlo i technické zázemí vozů nebo osvětlení

Včera | Janů Stanislav | 5

Takto vypadá pokládání superkabelu Marea. Pod mořem jím poteče 160 Tb/s

Takto vypadá pokládání superkabelu Marea. Pod mořem jím poteče 160 Tb/s

** Kabel spojí Španělsko a Virginii kapacitou 160 Tb/s ** Jeho položení trvalo jen pět měsíců ** Není o moc tlustší než zahradní hadice

Včera | Janů Stanislav | 25