Medicína | Rakovina

Nový způsob, jak přimět rakovinné buňky k sebezničení

Vědci objevili novou metodu, jak přimět rakovinné buňky ke „spáchání sebevraždy“. Z dostupných informací plyne, že by mohla být účinná především v boji proti mimořádně agresivním formám tohoto onemocnění – například rakovině slinivky břišní.

Dosavadní testy byly provedeny na rakovinných buněčných kulturách a lidských nádorových buňkách transplantovaných do myší. Úprava specifických proteinů uvnitř rakovinné tkáně způsobila, že buňky začaly odumírat. Ty zdravé však zůstaly bez újmy.

„Objev exkluzivního mechanismu, který zabijí rakovinné buňky bez poškození zdravých buněk – a skutečnost, že tento mechanismus funguje na různých rychle proliferujících lidských rakovinných buňkách – je velmi vzrušující,“ uvedla vedoucí badatelka Malka Cohen-Armon.

Odborníci se zaměřili na proteiny, které mají vliv na stavbu a stabilitu dělícího vřeténka. Tato struktura má na starost organizaci genetického materiálu při mitóze. Určité sloučeniny (deriváty fenanthridinu) v rakovinných buňkách dokážou narušit její činnost a zastavit tak buněčné dělení.

V této souvislosti je třeba připomenout, že rakovinný růst je v podstatě mitóza, která se vymkla kontrole. Výše popsaný nápad lze tedy považovat za skutečně geniální. „V souladu s tímto mechanismem jsme zjistili, že čím rychleji rakovinné buňky proliferují, tím rychleji jsou vymýceny,“ konstatovala Cohen-Armon.

Zdroj: Tel Aviv University

Diskuze (20) Další článek: Jarním premiérám není konec. Čekáme na těchto 5 superphonů

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Rakovina, Fena, Slinivka břišní, Zdravá buňka, Rakovinná buňka, Prim, Cohen, Rakovinná tkáň, Sebezničení, Nový, Dostupná informace, Protein, Vedoucí badatelka, Nová metoda, Buňka, Tel Aviv University, Agresivní forma, Způsob, Jak, Mechanismus, Nový způsob, English

CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment