Nový způsob, jak přimět rakovinné buňky k sebezničení

Vědci objevili novou metodu, jak přimět rakovinné buňky ke „spáchání sebevraždy“. Z dostupných informací plyne, že by mohla být účinná především v boji proti mimořádně agresivním formám tohoto onemocnění – například rakovině slinivky břišní.

Dosavadní testy byly provedeny na rakovinných buněčných kulturách a lidských nádorových buňkách transplantovaných do myší. Úprava specifických proteinů uvnitř rakovinné tkáně způsobila, že buňky začaly odumírat. Ty zdravé však zůstaly bez újmy.

„Objev exkluzivního mechanismu, který zabijí rakovinné buňky bez poškození zdravých buněk – a skutečnost, že tento mechanismus funguje na různých rychle proliferujících lidských rakovinných buňkách – je velmi vzrušující,“ uvedla vedoucí badatelka Malka Cohen-Armon.

Odborníci se zaměřili na proteiny, které mají vliv na stavbu a stabilitu dělícího vřeténka. Tato struktura má na starost organizaci genetického materiálu při mitóze. Určité sloučeniny (deriváty fenanthridinu) v rakovinných buňkách dokážou narušit její činnost a zastavit tak buněčné dělení.

V této souvislosti je třeba připomenout, že rakovinný růst je v podstatě mitóza, která se vymkla kontrole. Výše popsaný nápad lze tedy považovat za skutečně geniální. „V souladu s tímto mechanismem jsme zjistili, že čím rychleji rakovinné buňky proliferují, tím rychleji jsou vymýceny,“ konstatovala Cohen-Armon.

Zdroj: Tel Aviv University

Témata článku: Výzkum, Medicína, Zdraví, Rakovina, Protein, Rakovinná buňka, Cohen, Mechanismus, Sebezničení, Způsob, Tel Aviv, English, Buňka

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby