Nový způsob, jak přimět rakovinné buňky k sebezničení

Vědci objevili novou metodu, jak přimět rakovinné buňky ke „spáchání sebevraždy“. Z dostupných informací plyne, že by mohla být účinná především v boji proti mimořádně agresivním formám tohoto onemocnění – například rakovině slinivky břišní.

Dosavadní testy byly provedeny na rakovinných buněčných kulturách a lidských nádorových buňkách transplantovaných do myší. Úprava specifických proteinů uvnitř rakovinné tkáně způsobila, že buňky začaly odumírat. Ty zdravé však zůstaly bez újmy.

„Objev exkluzivního mechanismu, který zabijí rakovinné buňky bez poškození zdravých buněk – a skutečnost, že tento mechanismus funguje na různých rychle proliferujících lidských rakovinných buňkách – je velmi vzrušující,“ uvedla vedoucí badatelka Malka Cohen-Armon.

Odborníci se zaměřili na proteiny, které mají vliv na stavbu a stabilitu dělícího vřeténka. Tato struktura má na starost organizaci genetického materiálu při mitóze. Určité sloučeniny (deriváty fenanthridinu) v rakovinných buňkách dokážou narušit její činnost a zastavit tak buněčné dělení.

V této souvislosti je třeba připomenout, že rakovinný růst je v podstatě mitóza, která se vymkla kontrole. Výše popsaný nápad lze tedy považovat za skutečně geniální. „V souladu s tímto mechanismem jsme zjistili, že čím rychleji rakovinné buňky proliferují, tím rychleji jsou vymýceny,“ konstatovala Cohen-Armon.

Zdroj: Tel Aviv University

Diskuze (20) Další článek: Jarním premiérám není konec. Čekáme na těchto 5 superphonů

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Rakovina, Protein, Rakovinná tkáň, Sebezničení, Nový, Zdravá buňka, Nový způsob, Tel Aviv, Agresivní forma, Cohen, Dosavadní test, Buňka, Dostupná informace, Vedoucí badatelka, Rakovinná buňka, Mechanismus, Nová metoda, Způsob, English, Slinivka břišní

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!

Svobodný RISC-V: Možná za deset let po ARMu neštěkne ani pes. Google a armáda dalších vyvíjejí konkurenční procesor

**Architektuře RISC už desetiletí vládne britský ARM ** Procesory jeho návrhu najdete v pračce, v routeru i v mobilu ** Ale pozor, o slovo se hlásí svobodný RISC-V

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?