O genech, ozonu a dětském autismu

Už dříve se ukázalo, že pravděpodobnost onemocnění autismem zvyšují tyto dvě věci: větší počet kopií určitých genů a přítomnost různých znečišťujících látek v prostředí, které obklopuje nastávající maminky.

Nyní tým vedený odborníky z Pennsylvania State University ukázal, že pokud oba zmíněné faktory zkombinujeme, riziko stoupne ještě víc – až desetinásobně. Tuto problematiku je tedy nutné studovat komplexněji.

„Existují pravděpodobně stovky, ne-li tisíce genů, které se až dosud – s velmi malými výjimkami – zkoumali nezávisle na tom, jak ke vzniku autismu přispívá prostředí,“ komentoval to Scott B. Selleck.

Předchozí výzkum ukázal, že genom jedinců s autismem obsahuje více CNVs než genomy jiných lidí. Stejně tak vyšlo najevo, že CNVs mají negativní dopad na sociální a komunikační dovednosti.

Nová studie zahrnovala skupinu 157 dětí s autismem a kontrolní skupinu 147 dětí podobného věku. Její autoři se zaměřili na variabilitu počtu kopií sekvence DNA (copy-number variations, CNVs) a současně porovnali adresy účastníků s informacemi o stavu ovzduší získanými z Air Quality System americké Agentury pro životní prostředí.

Mezi další zajímavé poznatky z tohoto výzkumu patří to, že poměrně velké nebezpečí nejspíš představuje ozon – tedy plyn, který až dosud za příliš významný rizikový faktor ASD pokládán nebyl.

Příčina zatím nebyla odhalena, ale lze spekulovat, že ozon může zvyšovat množství reaktivních druhů kyslíku (například peroxidů). O těch je známo, že způsobují buněčný stres a poškozují DNA. K dalšímu poškození pak dojde právě kvůli variantám genů zodpovědných za některé funkce spojené s autismem… a celkový výsledek vůbec není příznivý. Samozřejmě ale existují i jiná možná vysvětlení.

Zdroj: PennState