Autismus

O genech, ozonu a dětském autismu

Už dříve se ukázalo, že pravděpodobnost onemocnění autismem zvyšují tyto dvě věci: větší počet kopií určitých genů a přítomnost různých znečišťujících látek v prostředí, které obklopuje nastávající maminky.

Nyní tým vedený odborníky z Pennsylvania State University ukázal, že pokud oba zmíněné faktory zkombinujeme, riziko stoupne ještě víc – až desetinásobně. Tuto problematiku je tedy nutné studovat komplexněji.

„Existují pravděpodobně stovky, ne-li tisíce genů, které se až dosud – s velmi malými výjimkami – zkoumali nezávisle na tom, jak ke vzniku autismu přispívá prostředí,“ komentoval to Scott B. Selleck.

Předchozí výzkum ukázal, že genom jedinců s autismem obsahuje více CNVs než genomy jiných lidí. Stejně tak vyšlo najevo, že CNVs mají negativní dopad na sociální a komunikační dovednosti.

Nová studie zahrnovala skupinu 157 dětí s autismem a kontrolní skupinu 147 dětí podobného věku. Její autoři se zaměřili na variabilitu počtu kopií sekvence DNA (copy-number variations, CNVs) a současně porovnali adresy účastníků s informacemi o stavu ovzduší získanými z Air Quality System americké Agentury pro životní prostředí.

Mezi další zajímavé poznatky z tohoto výzkumu patří to, že poměrně velké nebezpečí nejspíš představuje ozon – tedy plyn, který až dosud za příliš významný rizikový faktor ASD pokládán nebyl.

Příčina zatím nebyla odhalena, ale lze spekulovat, že ozon může zvyšovat množství reaktivních druhů kyslíku (například peroxidů). O těch je známo, že způsobují buněčný stres a poškozují DNA. K dalšímu poškození pak dojde právě kvůli variantám genů zodpovědných za některé funkce spojené s autismem… a celkový výsledek vůbec není příznivý. Samozřejmě ale existují i jiná možná vysvětlení.

Zdroj: PennState

Váš názor Další článek: V USA úřady schválily nový druh rychlého satelitního internetu, pouští se do něj několik společností, včetně SpaceX

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Děti, Genetika, Autismus, Rizikový faktor, Velké nebezpečí, Životní prostředí, Nastávající maminka, Faktor, Vedený odborník, Penn state, Výjimka, Onemocnění, Účastník, Sekvence, Velká variabilita, Jiná látka, Předchozí výzkum, Celkový výsledek, Znečišťující látka, Penn state University, Kyslík, Negativní dopad

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc