Technika | Vesmír

Oběžná dráha Země je plná odpadků. Nejvíc jich vyprodukovali Američané

V okolí naší planety mj. naleznete spoustu různého haraburdí – například poztrácené nářadí, pozůstatky raket či vysloužilé satelity. Toto nebezpečné orbitální smetí se pohybuje velmi vysokou rychlostí a trvá dlouhou dobu, než se zřítí zpět na Zemi. Podle European Space Agency se na oběžné dráze v současné době nachází cca 170 milionů úlomků větších než 1 milimetr.

Server Business Insider s použitím dat z webu Space-Track.org sestavil žebříček deseti zemí s největším množstvím sledovatelných objektů ve vesmíru. Na čele se sice ocitlo Rusko (přes 6500 objektů), ale pokud jde o míru zaneřádění, nelichotivé prvenství patří Spojeným státům americkým. Ty totiž zvládly vyprodukovat o 38 odpadků více.

Třetí příčku pak obsadila Čína, která v roce 2007 v rámci testu speciální kosmické zbraně zničila jednu ze svých družic. Jen tímto jediným aktem vytvořila minimálně 2 300 sledovatelných kusů smetí.

Letecký inženýr Bill Ailor v dané souvislosti prohlásil, že jednotlivé státy by měly uzavřít dohodu, která by umožnila tyto předměty odstraňovat. To totiž zdaleka není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát.

„Nejde jen o technický problém… Například, žádný jiný národ nemá dovoleno sahat na americkou družici. A pokud bychom po té družici šli, mohlo by to být dokonce považováno za válečný akt,“ uvedl Ailor.

Hlavním smyslem je zabránit naplnění scénáře známého jako Kesslerův syndrom: Když je ve vesmíru spousta věcí, jedna srážka vyvolá několik dalších a celkové množství odpadků strmě roste. Nakonec by mohlo dosáhnout tak vysoké úrovně, že každý pokus o uskutečnění cesty na jinou planetu by byl neuvěřitelně riskantní.

Zdroj: Business Insider,

Diskuze (2) Další článek: Cisco koupilo BroadSoft za 1,9 miliardy dolarů, chce posílit v oblasti telekomunikace přes sítě všeho druhu

Témata článku: Technika, Vesmír, USA, Země, Čína, Astronomie, Rusko, Dráha Země, Dlouhá doba, Kessler, Letecký inženýr, Současná doba, Akt, Nelichotivé PR, Oběžná dráha, Dráha, European Space Agency, Hlavní smysl, Odpadky, Odpad, Naplnění, Vysoká úroveň, Business insider, Třetí příčka, Smetí

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28