Obří antarktický ledovec odhalil ekosystém skrytý po tisíce let

Díky oteplování byl v Antarktidě odhalen tajemný a vzácný mořský ekosystém, který mohl být pod ledem ukrytý po dobu až 120 000 let.

Konkrétně jde o oblast o rozloze přibližně 5 818 kilometrů čtverečních. Ta je v důsledku pohybu ledovce A-68 (který se letos v červenci odtrhl od šelfového ledovce Larsen C) pomalu vystavována slunečnímu světlu a podmínkám panujícím na otevřeném moři.

„Nedovedu si představit dramatičtější posun v environmentálních podmínkách jakéhokoliv ekosystému na Zemi,“ uvedl ekolog Julian Gutt z Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research v rozhovoru pro Nature.

Netřeba asi dodávat, že vědci z celého světa už se nemohou dočkat, až dotyčné panenské území – v němž bude po dobu minimálně 2 let zakázaný komerční rybolov – začnou zkoumat. Mohla by zde totiž žít řada dosud neznámých organismů.

„Pracovní hypotéza zní tak, že to tam bude podobné jako ve velmi hlubokých oceánech, ale jde o něco, co je zapotřebí otestovat,“ konstatoval Phil Trathan z British Antarctic Survey.

Odborníci si ovšem musí pospíšit. Tento fascinující podvodní svět totiž rychle začnou kolonizovat nové druhy, což ho nenávratně změní. První expedice proto chtějí vyrazit už počátkem příštího roku.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: NASA

Témata článku: Příroda, Výzkum, Země, Oceán, Ekologie, Ledovec, Antarktida, Sluneční světlo, Kilometr čtvereční, Celý svět, Tisíc let, Nový druh, Příští rok, Podmínka panující, ScienceAlert, Nature, Ekosystém

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby