Ledovec

Obří antarktický ledovec odhalil ekosystém skrytý po tisíce let

Díky oteplování byl v Antarktidě odhalen tajemný a vzácný mořský ekosystém, který mohl být pod ledem ukrytý po dobu až 120 000 let.

Konkrétně jde o oblast o rozloze přibližně 5 818 kilometrů čtverečních. Ta je v důsledku pohybu ledovce A-68 (který se letos v červenci odtrhl od šelfového ledovce Larsen C) pomalu vystavována slunečnímu světlu a podmínkám panujícím na otevřeném moři.

„Nedovedu si představit dramatičtější posun v environmentálních podmínkách jakéhokoliv ekosystému na Zemi,“ uvedl ekolog Julian Gutt z Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research v rozhovoru pro Nature.

Netřeba asi dodávat, že vědci z celého světa už se nemohou dočkat, až dotyčné panenské území – v němž bude po dobu minimálně 2 let zakázaný komerční rybolov – začnou zkoumat. Mohla by zde totiž žít řada dosud neznámých organismů.

„Pracovní hypotéza zní tak, že to tam bude podobné jako ve velmi hlubokých oceánech, ale jde o něco, co je zapotřebí otestovat,“ konstatoval Phil Trathan z British Antarctic Survey.

Odborníci si ovšem musí pospíšit. Tento fascinující podvodní svět totiž rychle začnou kolonizovat nové druhy, což ho nenávratně změní. První expedice proto chtějí vyrazit už počátkem příštího roku.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: NASA