Vesmír

Observatoř na jižním pólu by mohla vyřešit záhadu rychlých radiových záblesků

Mnoho vědců z celého světa se usilovně snaží rozluštit tajemství tzv. rychlých radiových záblesků (Fast Radio Bursts, FRB), které k nám přilétají z hlubin vesmíru.

V současné době o nich máme jen velice málo informací. Nevíme dokonce ani to, odkud většina z nich pochází, protože jejich zdroje obvykle emitují pouze jeden takový záblesk a pak se odmlčí. Odpověď by však mohlo poskytnout studium neutrin – a to je místo, kde nastupuje teleskop IceCube nacházející se na jižním pólu.

Tento teleskop byl navržen právě za účelem detekce výše zmíněných neutrin, tedy zvláštních elementárních částic, které jsou skoro nehmotné, pohybují se téměř rychlostí světla (jeden čas se dokonce spekulovalo o nadsvětelné rychlosti) a mají jen velmi malé šance na interakce s okolní hmotou. Na seznamu jejich pravděpodobných zdrojů naleznete například černé díry nebo aktivní galaxie.

IceCube disponuje 5160 optickými moduly, které mu umožňují neutrina detekovat. Jakmile jiný radioteleskop zaznamená FRM, IceCube může prověřit aktivitu neutrin. Ve skutečnosti tak již učinil v cca 30 případech. Žádná neobvyklá data zatím nezaznamenal, ale to rozhodně neznamená, že by byl k ničemu – pomáhá určit, co FRB nejsou.

„Vyloučili jsme záblesky gama záření a silně omezili možnost černých děr,“ konstatoval fyzik Justin Vandenbroucke, který na tomto projektu pracuje.

Odborníci navíc očekávají, že díky výstavbě nových radioteleskopů jako Square Kilometre Array budou v nadcházejících rychlé radiové záblesky detekovány s větší frekvencí, což jim umožní eliminovat další možnosti.

Zdroj: University of Wisconsin