Odborníci z Harvardu doufají, že se jim během pár let podaří oživit mamuta

Mamuti, kteří vyhynuli před několika tisíci lety, možná brzy „vstanou z mrtvých“. Přísně vzato by se samozřejmě jednalo o jakési mamutoslony (tedy křížence zmíněných zvířat), nicméně úspěch by to i tak byl obrovský.

Vědci z Harvard University se do tohoto ambiciózního projektu pustili v roce 2015 a zdá se, že jim to jde dobře od ruky.

„Naším cílem je vytvořit hybridní mamutí/sloní embryo. Ve skutečnosti by to byl takový slon s řadou mamutích rysů,“ konstatoval vedoucí výzkumník George Church. „Tak daleko ještě nejsme, ale za pár let už bychom mohli být.“

George Church se podílel na vývoji techniky známé jako CRISPR/Cas9, která byla poprvé demonstrována v roce 2012. Tento systém umožňuje provádět „copy and paste“ manipulaci s DNA a to s přesností, o jaké jsme si dřív mohli nechat leda tak zdát.

Georgův tým pracuje s DNA, kterou se podařilo extrahovat ze zmrzlých mamutích těl získaných z permafrostu (půdy v polárních oblastech). Podle dostupných informací z ní chce do genomu slona přenést 45 znaků.

„Seznam úprav zahrnuje věci, které přispívají k úspěchu slonů v chladném prostředí. Některé, které souvisejí s krví, chlupy, podkožním tukem či malýma ušima už známe, ale existují i další, u kterých se zdá, že byly pozitivně selektovány,“ vysvětlil Church.

Pokud vše půjde podle plánu, z vajíček slonů se odstraní genetický materiál a místo něj se do nich vloží jádra z „přeprogramovaných“ buněk. Embrya by se měla vyvíjet v umělých dělohách, takže celý proces bude probíhat ex-vivo (mimo živé tělo). Nakonec se na světě ocitne tvor (nebo více tvorů?), který by měl v mnoha ohledech vypadat jako dávný mamut.

Zdroj: Harvard University

Témata článku: Věda, Budoucnost, Výzkum, DNA, Mamuti, Genetika

1 komentář

• vzach 17. 2. 2017 19:54:04
    Jestli se jim ho podaří oživit, zvládnou ho pak také uživit? ;-)

Elon Musk má další šílený nápad. Chce spojit mozek s počítačem

** Muskovi už nestačí Tesla a SpaceX ** Chce pochopit lidský mozek a propojit jej s A.I. ** Pomůže mu nový startup Neuralink?

28.  3.  2017 | Čížek Jakub | 19

Další bláznivý cíl Elona Muska: chce propojit mozek a počítač

** Elon Musk chce propojit nervové buňky se strojem ** Za tímto účelem založil společnost Neuralink ** Pokud uspěje, možná brzy nastane doba, kdy už nebudeme potřebovat dotykové obrazovky, klávesnice atd.

28.  3.  2017 | Mihulka Stanislav