Odborníci z Harvardu doufají, že se jim během pár let podaří oživit mamuta

Mamuti, kteří vyhynuli před několika tisíci lety, možná brzy „vstanou z mrtvých“. Přísně vzato by se samozřejmě jednalo o jakési mamutoslony (tedy křížence zmíněných zvířat), nicméně úspěch by to i tak byl obrovský.

Vědci z Harvard University se do tohoto ambiciózního projektu pustili v roce 2015 a zdá se, že jim to jde dobře od ruky.

„Naším cílem je vytvořit hybridní mamutí/sloní embryo. Ve skutečnosti by to byl takový slon s řadou mamutích rysů,“ konstatoval vedoucí výzkumník George Church. „Tak daleko ještě nejsme, ale za pár let už bychom mohli být.“

George Church se podílel na vývoji techniky známé jako CRISPR/Cas9, která byla poprvé demonstrována v roce 2012. Tento systém umožňuje provádět „copy and paste“ manipulaci s DNA a to s přesností, o jaké jsme si dřív mohli nechat leda tak zdát.

Georgův tým pracuje s DNA, kterou se podařilo extrahovat ze zmrzlých mamutích těl získaných z permafrostu (půdy v polárních oblastech). Podle dostupných informací z ní chce do genomu slona přenést 45 znaků.

„Seznam úprav zahrnuje věci, které přispívají k úspěchu slonů v chladném prostředí. Některé, které souvisejí s krví, chlupy, podkožním tukem či malýma ušima už známe, ale existují i další, u kterých se zdá, že byly pozitivně selektovány,“ vysvětlil Church.

Pokud vše půjde podle plánu, z vajíček slonů se odstraní genetický materiál a místo něj se do nich vloží jádra z „přeprogramovaných“ buněk. Embrya by se měla vyvíjet v umělých dělohách, takže celý proces bude probíhat ex-vivo (mimo živé tělo). Nakonec se na světě ocitne tvor (nebo více tvorů?), který by měl v mnoha ohledech vypadat jako dávný mamut.

Zdroj: Harvard University

Diskuze (1) Další článek: HTC pracuje na mobilním VR zařízení. Říká, že bude mnohem lepší než GearVR

Témata článku: Věda, Výzkum, Budoucnost, Genetika, DNA, Mamuti, Běh, Church, George, Podkožní tuk, CRISPR, Pár let, Mamut, George Church, Let, Genom, Pár, Harvard, Polární oblast, Ambiciózní projekt, Permafrost, Tuk

Miyazaki je fanda oldschoolovek. Bez ICO by prý Dark Souls nikdy nevzniklo

V Japonsku se slavilo 20. výročí od vydání PS2 legendy.

Radek Wunderlich