Sluneční soustava | Komety

Okolo Země proletěl vetřelec! Astronomové našli objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy

Astronomové objevili těleso, které pravděpodobně nepochází ze Sluneční soustavy.

Všechny komety se okolo Slunce pochybují po velmi protáhlých drahách. Do vnitřních částí planetárního systému přilétají z oblastí daleko za Neptunem nebo dokonce z velmi vzdáleného Oortova oblaka.

Kometa nebo asteroid?

Objekt A/2017 U1 je ale jiný. Výstřednost jeho dráhy je hyperbolická (1,19) a podle astronomů nepochází ze Sluneční soustavy, ale přilétl z mezihvězdného prostoru. Podle prvotních informací se mělo jednat o vůbec první mezihvězdnou kometu, kterou astronomové kdy objevili!

Pozorování dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře z 25. října ale neukázala žádné známky kometární aktivity. Objekt byl proto přejmenován (z C/2017 U1 na A/2017 U1) a je považován za asteroid.

Jako duch

Vetřelec vletěl do Sluneční soustavy rychlostí 26 km/s a to ze směru v souhvězdí Lyry – přibližně z oblasti, kde se na obloze nachází hvězda Vega. Je však hodně odvážné tvrdit, že přiletěl právě od této hvězdy vzdálené 25 světelných let od Země. Už jen proto, že Vega je poměrně mladou hvězdou.

Sluneční soustavou se A/2017 U1 pohybuje doslova jako duch. Dalekohled PanSTARRS 1 ho objevil 18. října ve vzdálenosti 0,2 AU od Země (30 milionů km). Objekt přitom už 9. září prolétl okolo Slunce (37,6 milionů km) a 14. října minul Zemi ve vzdálenosti 24 milionů km.

Není překvapením, že nám dlouho unikal. Jeho velikost je totiž dle odhadů jen asi 160 metrů.

Dráha tělesa je taková, že jak do Sluneční soustavy vletělo, tak ji také opustí. Už nikdy se k nám nevrátí.

Zdroje: MPEC, skyandtelescope.com