Okolo Země proletěl vetřelec! Astronomové našli objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy

Astronomové objevili těleso, které pravděpodobně nepochází ze Sluneční soustavy.

Všechny komety se okolo Slunce pochybují po velmi protáhlých drahách. Do vnitřních částí planetárního systému přilétají z oblastí daleko za Neptunem nebo dokonce z velmi vzdáleného Oortova oblaka.

Kometa nebo asteroid?

Objekt A/2017 U1 je ale jiný. Výstřednost jeho dráhy je hyperbolická (1,19) a podle astronomů nepochází ze Sluneční soustavy, ale přilétl z mezihvězdného prostoru. Podle prvotních informací se mělo jednat o vůbec první mezihvězdnou kometu, kterou astronomové kdy objevili!

Pozorování dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře z 25. října ale neukázala žádné známky kometární aktivity. Objekt byl proto přejmenován (z C/2017 U1 na A/2017 U1) a je považován za asteroid.

Jako duch

Vetřelec vletěl do Sluneční soustavy rychlostí 26 km/s a to ze směru v souhvězdí Lyry – přibližně z oblasti, kde se na obloze nachází hvězda Vega. Je však hodně odvážné tvrdit, že přiletěl právě od této hvězdy vzdálené 25 světelných let od Země. Už jen proto, že Vega je poměrně mladou hvězdou.

Sluneční soustavou se A/2017 U1 pohybuje doslova jako duch. Dalekohled PanSTARRS 1 ho objevil 18. října ve vzdálenosti 0,2 AU od Země (30 milionů km). Objekt přitom už 9. září prolétl okolo Slunce (37,6 milionů km) a 14. října minul Zemi ve vzdálenosti 24 milionů km.

Není překvapením, že nám dlouho unikal. Jeho velikost je totiž dle odhadů jen asi 160 metrů.

Dráha tělesa je taková, že jak do Sluneční soustavy vletělo, tak ji také opustí. Už nikdy se k nám nevrátí.

Zdroje: MPEC, skyandtelescope.com

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Sluneční soustava, Slunce, Asteroidy, Vega, Komety, Vnitřní část, Kometa, Prvotní informace, Astronom, Dalekohled, Asteroid, Mezihvězdný prostor, Objekt, Světelný rok, Protáhlá dráha, Mladá hvězda, Vetřelec, Dráha, Planetární systém, Neptun

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Dnes | Mihulka Stanislav | 2

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Včera | Kubala Petr | 19

První „editovaný“ člověk si sám provedl zásah do DNA! Kdo to je?

** Brianovi Madeauxovi zavedli lékaři do jater prostředek pro opravu dědičné choroby ** Primát člověka, který měl jako první v těle provedenou cílenou změnu DNA, ale zřejmě patří Josiahovi Zaynerovi ** Ten si podobný zásah do DNA provedl sám jen tak pro zábavu