Věda | Internet | Země

Optické internetové sítě mohou fungovat jako obrovský detektor zemětřesení

Stávající optické linky nemusí vést pouze telekomunikační signál, ale mohou posloužit i jako obří seismický detektor, který varuje před příchodem zemětřesení krátce před tím, než na zemský povrch dorazí ty nejničivější vlny.

Přesně touto aplikací se zabývá třeba vědecký tým ze Stanfordu, který po tamním univerzitním kampusu rozvedl několik kilometrů zkušební kabeláže. Princip fungování je docela jednoduchý. Materiál optických vláken není v mikroskopickém měřítku dokonale čistý, když tedy dojde k pohybu kabelu, světelné pulzy mohou díky deformaci projít některou z těchto nečistot, což se podepíše náhlou změnou času, ve který pulz dorazí.

Telekomunikační systémy s tímto počítají a podobné chyby jsou pro ně běžný šum, který odfiltrují. Právě z tohoto šumu bychom přitom mohli dekódovat příchod zemětřesení. To se nejprve ozve rychlejšími a velmi slabými seismickými vlnami, které ale citlivá optika zachytí. Poté teprve dorazí silné a pomalejší vlny.

Zemětřesení v Mexiku zaznamenané experimentální optickou linkou

V experimentálních stanfordských podmínkách to už funguje a tamní vědci tímto způsobem odhalili třeba nedávné zemětřesení v Mexiku. Na stránkách londýnského Victoria and Albert Museum pak najdete působivou 3D vizualizací otřesů, jak je tento experimentální okruh zachytil.

3D vizualizace otřesů v testovacím optickém okruhu

Vzhledem k tomu, že podzemní optické linky dnes pokrývají celá města i venkov, mohly by jednou sloužit jako obrovský seismický detektor.

Diskuze (2) Další článek: Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Témata článku: Technologie, Věda, Internet, Země, Mexiko, Zemětřesení, Světelný puls, Linka, SEIS, Telekomunikační signál, Šum, Běžný šum, Vizualizace, Dekódovat, Internetová síť, Measure, Celé město, Optické vlákno, Telekomunikační systém, Albert, Zemský povrch, Silná vlna, Podobná chyba, Detektor, Puls

Šmírování na Street View: Koukněte se, co zachytily kamery Googlu

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.