Optické internetové sítě mohou fungovat jako obrovský detektor zemětřesení

Stávající optické linky nemusí vést pouze telekomunikační signál, ale mohou posloužit i jako obří seismický detektor, který varuje před příchodem zemětřesení krátce před tím, než na zemský povrch dorazí ty nejničivější vlny.

Přesně touto aplikací se zabývá třeba vědecký tým ze Stanfordu, který po tamním univerzitním kampusu rozvedl několik kilometrů zkušební kabeláže. Princip fungování je docela jednoduchý. Materiál optických vláken není v mikroskopickém měřítku dokonale čistý, když tedy dojde k pohybu kabelu, světelné pulzy mohou díky deformaci projít některou z těchto nečistot, což se podepíše náhlou změnou času, ve který pulz dorazí.

Telekomunikační systémy s tímto počítají a podobné chyby jsou pro ně běžný šum, který odfiltrují. Právě z tohoto šumu bychom přitom mohli dekódovat příchod zemětřesení. To se nejprve ozve rychlejšími a velmi slabými seismickými vlnami, které ale citlivá optika zachytí. Poté teprve dorazí silné a pomalejší vlny.

Zemětřesení v Mexiku zaznamenané experimentální optickou linkou

V experimentálních stanfordských podmínkách to už funguje a tamní vědci tímto způsobem odhalili třeba nedávné zemětřesení v Mexiku. Na stránkách londýnského Victoria and Albert Museum pak najdete působivou 3D vizualizací otřesů, jak je tento experimentální okruh zachytil.

3D vizualizace otřesů v testovacím optickém okruhu

Vzhledem k tomu, že podzemní optické linky dnes pokrývají celá města i venkov, mohly by jednou sloužit jako obrovský seismický detektor.

Diskuze (2) Další článek: 10 konceptů, které budou měnit svět v roce 2018

Témata článku: Technologie, Věda, Internet, Země, Síť, Mexiko, Zemětřesení, Stanford, Podobná chyba, Internetová síť, Puls, Zemský povrch, SEIS, Univerzitní kampus, Běžný šum, Fun, Náhlá změna, Linka, Celé město, Světelný puls, Vědecký tým, Dekódovat, Telekomunikační systém, Vlna, Jak

V devíti hojně používaných Wi-Fi routerech našli experti celkem 226 bezpečnostních děr

** Bezpečností experti otestovali devět bezdrátových routerů ** I přes poslední firmware v nich našli 226 bezpečnostních děr ** TP-Link, Synology, Netgear, D-Link, Edimax, Asus, Linksys a AVM

RouterWi-FiBezpečnost
Tvůrci Returnalu lákají na nové oznámení. DLC by se mohlo odhalit na The Game Awards

Returnal je jednou z nejlepších novinek, které jsme si letos mohli zahrát. Studio Housemarque od něj ale ještě nedává ruce pryč.

ReturnalSpekulace

Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Tato detektivka je už sice starší záležitostí, ale na konzole dorazila v krabicové verzi teprve nedávno. Při té příležitosti jsme si řekli, že by nebylo od věci se k ní vrátit a podívat se na to, jaké změny přinesla její Final Cut verze.

Disco ElysiumPS5RecenzeAdventury