Optické internetové sítě mohou fungovat jako obrovský detektor zemětřesení

Stávající optické linky nemusí vést pouze telekomunikační signál, ale mohou posloužit i jako obří seismický detektor, který varuje před příchodem zemětřesení krátce před tím, než na zemský povrch dorazí ty nejničivější vlny.

Přesně touto aplikací se zabývá třeba vědecký tým ze Stanfordu, který po tamním univerzitním kampusu rozvedl několik kilometrů zkušební kabeláže. Princip fungování je docela jednoduchý. Materiál optických vláken není v mikroskopickém měřítku dokonale čistý, když tedy dojde k pohybu kabelu, světelné pulzy mohou díky deformaci projít některou z těchto nečistot, což se podepíše náhlou změnou času, ve který pulz dorazí.

Telekomunikační systémy s tímto počítají a podobné chyby jsou pro ně běžný šum, který odfiltrují. Právě z tohoto šumu bychom přitom mohli dekódovat příchod zemětřesení. To se nejprve ozve rychlejšími a velmi slabými seismickými vlnami, které ale citlivá optika zachytí. Poté teprve dorazí silné a pomalejší vlny.

Zemětřesení v Mexiku zaznamenané experimentální optickou linkou

V experimentálních stanfordských podmínkách to už funguje a tamní vědci tímto způsobem odhalili třeba nedávné zemětřesení v Mexiku. Na stránkách londýnského Victoria and Albert Museum pak najdete působivou 3D vizualizací otřesů, jak je tento experimentální okruh zachytil.

3D vizualizace otřesů v testovacím optickém okruhu

Vzhledem k tomu, že podzemní optické linky dnes pokrývají celá města i venkov, mohly by jednou sloužit jako obrovský seismický detektor.

Diskuze (2) Další článek: Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Témata článku: Technologie, Věda, Země, Internet, Zemětřesení, Mexiko, Puls, Optické vlákno, Stanford, Náhlá změna, Internetová síť, Vizualizace, Dekódovat, Celé město, Vlna, Telekomunikační signál, Measure, Zemský povrch, Běžný šum, SEIS, Albert, Telekomunikační systém, Vědecký tým, Šum, Linka

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal