Optické internetové sítě mohou fungovat jako obrovský detektor zemětřesení

Stávající optické linky nemusí vést pouze telekomunikační signál, ale mohou posloužit i jako obří seismický detektor, který varuje před příchodem zemětřesení krátce před tím, než na zemský povrch dorazí ty nejničivější vlny.

Přesně touto aplikací se zabývá třeba vědecký tým ze Stanfordu, který po tamním univerzitním kampusu rozvedl několik kilometrů zkušební kabeláže. Princip fungování je docela jednoduchý. Materiál optických vláken není v mikroskopickém měřítku dokonale čistý, když tedy dojde k pohybu kabelu, světelné pulzy mohou díky deformaci projít některou z těchto nečistot, což se podepíše náhlou změnou času, ve který pulz dorazí.

Telekomunikační systémy s tímto počítají a podobné chyby jsou pro ně běžný šum, který odfiltrují. Právě z tohoto šumu bychom přitom mohli dekódovat příchod zemětřesení. To se nejprve ozve rychlejšími a velmi slabými seismickými vlnami, které ale citlivá optika zachytí. Poté teprve dorazí silné a pomalejší vlny.

Zemětřesení v Mexiku zaznamenané experimentální optickou linkou

V experimentálních stanfordských podmínkách to už funguje a tamní vědci tímto způsobem odhalili třeba nedávné zemětřesení v Mexiku. Na stránkách londýnského Victoria and Albert Museum pak najdete působivou 3D vizualizací otřesů, jak je tento experimentální okruh zachytil.

3D vizualizace otřesů v testovacím optickém okruhu

Vzhledem k tomu, že podzemní optické linky dnes pokrývají celá města i venkov, mohly by jednou sloužit jako obrovský seismický detektor.

Diskuze (2) Další článek: Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Témata článku: Technologie, Věda, Internet, Země, Zemětřesení, Mexiko, Detektor, Náhlá změna, Measure, Dekódovat, Podobná chyba, Vizualizace, Vědecký tým, Vlna, Zemský povrch, Puls, Běžný šum, Internetová síť, Linka, Telekomunikační systém, Celé město, SEIS, Šum, Silná vlna, Stanford

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

** Jednotlivé bloky kvantového internetu už se pomalu vyvíjí a testují ** Kvantová síť už bude mít své uplatnění dříve, než bude všude dostupný kvantový internet ** Nejdříve půjde o doplněk ke klasickému internetu

Říjnová aktualizace způsobuje na počítačích HP „modrou obrazovku smrti“

** Uživatelé hlásí další problémy s kumulativní aktualizací KB4464330 ** Na některých počítačích HP končí update „modrou obrazovkou smrti“ ** Na vině je patrně ovladač klávesnice

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily