Tohle je vlak na vodík. Alstom Coradia iLint pohání elektromotory, elektřinu si ale vyrábí sám z palivových článků.

Tohle je vlak na vodík. Alstom Coradia iLint pohání elektromotory, elektřinu si ale vyrábí sám z palivových článků.

Je to souprava určená pro regionální nasazení či příměstskou vlakovou dopravu. Tomu odpovídá i interiér

Je to souprava určená pro regionální nasazení či příměstskou vlakovou dopravu. Tomu odpovídá i interiér

Vodík má vlaková souprava uchovaný v nádržích umístěných ve střeše. Prostřednictvím palivových článků se průběžně mění na elektřinu.

Vodík má vlaková souprava uchovaný v nádržích umístěných ve střeše. Prostřednictvím palivových článků se průběžně mění na elektřinu.

Provoz je velmi tichý a ekologický.

Provoz je velmi tichý a ekologický.

Na jedno natankování je tak vlak schopen ujet až 800 km.

Na jedno natankování je tak vlak schopen ujet až 800 km.

Vlak prochází finálním testováním a v sousedním Německu ho chtějí už v příštím roce nasadit do ostrého provozu.

Vlak prochází finálním testováním a v sousedním Německu ho chtějí už v příštím roce nasadit do ostrého provozu.

Pro optimální využití a větší rozšíření však bude potřeba dobudovat vodíkovou infrastrukturu.

Pro optimální využití a větší rozšíření však bude potřeba dobudovat vodíkovou infrastrukturu.

Schéma vlaku

Schéma vlaku

A tady se aktuálně testuje - na oválné testovací trati u Kolína

A tady se aktuálně testuje - na oválné testovací trati u Kolína

Je to souprava určená pro regionální nasazení či příměstskou vlakovou dopravu. Tomu odpovídá i interiér
Vodík má vlaková souprava uchovaný v nádržích umístěných ve střeše. Prostřednictvím palivových článků se průběžně mění na elektřinu.
Provoz je velmi tichý a ekologický.
Na jedno natankování je tak vlak schopen ujet až 800 km.
9
Fotogalerie

Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost. Už jezdí v Česku!

Po českých kolejích jezdí vlak budoucnosti – Coradia iLint. Jedná se o příměstskou soupravu s vodíkovým pohonem. Je poháněna tichými elektromotory, tankuje se do ní vodík a vedlejším odpadním produktem pohonu je jen čistá voda. Bohužel se ještě nejedná o ostrý provoz, ale i testování na zkušební trati u českého Kolína potěší.

Vlak vyrábí nadnárodní energetický koncern Alstom se sídlem ve Francii. Vývoj vodíkového vlaku však probíhal v Německu, kde také v březnu proběhly první testy na trati. Jak nyní upozornil web Elektrika.cz, zkoušky se nyní přesunuly i na uzavřenou zkušební trať v Česku, která umožňuje testování ve vyšších rychlostech.

Vlak by se měl vyznačovat velmi tichou jízdou a zcela ekologickým pohonem. Výrobce předpokládá, že by se vodík získával z chemického průmyslu, kde je odpadem při výrobních procesech. Zároveň lze ale vodík i cíleně vyrábět, byť pak už vznikne nějaká ekologická zátěž navíc.

Vodík má vlaková souprava uchovaný v nádržích umístěných ve střeše. Prostřednictvím palivových článků se průběžně mění na elektřinu. Tu ihned spotřebují elektromotory, ale přebytky se ukládají do akumulátorů na pozdější využití. Na jedno natankování je tak vlak schopen ujet až 800 km.

Alstom Coradia iLint je soupravou určenou pro regionální nasazení či příměstskou vlakovou dopravu. Samotný vlak prochází finálním testováním a v sousedním Německu ho chtějí už v příštím roce nasadit do ostrého provozu. Pro optimální využití a větší rozšíření však bude potřeba dobudovat vodíkovou infrastrukturu. Pak už ale budou moci po kolejích jezdit ekologické elektrické vlaky i na tratích bez elektrifikace.

Určitě si přečtěte

Články odjinud