Zakladatel Microsoftu ukázal obří letoun k přepravě nákladů do vesmíru

S levnou přepravou nákladů do vesmíru začal nejvíce Elon Musk v rámci SpaceX, která tohoto modelu dosahuje pomocí obnovitelných raket, jež se vrací na plošinu na zemi. Do tohoto segmentu míří i další známé tváře – například společnost Blue Origin od Jeffa Bezose ((Amazon). O další konkurenci se kromě Virgin Orbit (Richard Branson) ale pokouší i spoluzakladatel Microsoftu – Paul Allen.

Vulcan AeroSpace vyvíjí ve spolupráci s Scaled Composites speciální letoun, který dokáže doletět s lidskou posádkou i s nákladem na nízkou oběžnou dráhu (Stratolaunch Systems), vypustit náklad a poté se zase vrátit a přistát na přistávací dráze, podobně jako klasické letadlo. Tomu odpovídá i konstrukce letounu.

Letoun má rozpětí křídel 117 metrů, na délku 73 metrů a spodní část letounu je od země 15 metrů vysoko. Použitá šestice motorů Pratt & Whitney dokáže dostat do LEO až 590 tun, což zahrnuje nákladu o hmotnosti maximálně 245 tun. Díky tomu bude schopný dostat na oběžnou dráhu i rakety prvního stupně a to i v rámci několika orbitů při jednom letu. To umožňuje vysílat na nízkou oběžnou dráhu i malé rakety s menšími satelity do hmotnosti přibližně 450 kilogramů.

Tento rok by se mělo začít s testováním a první komerční lety by měly odstartovat v roce 2020.

Témata článku: Microsoft, Vesmír, Amazon, Elon Musk, SpaceX, Letadla, Raketa, Jeff Bezos, Blue Origin, Virgin Galactic, Tuna, Richard Branson, Whitney, Letoun, Orbit, Lidská posádka, Přeprava, Zakladatel, Náklady, Paul Allen, Dolet, První satelit, Malý satelit, První motor, Vulcan