Zakladatel Microsoftu ukázal obří letoun k přepravě nákladů do vesmíru

S levnou přepravou nákladů do vesmíru začal nejvíce Elon Musk v rámci SpaceX, která tohoto modelu dosahuje pomocí obnovitelných raket, jež se vrací na plošinu na zemi. Do tohoto segmentu míří i další známé tváře – například společnost Blue Origin od Jeffa Bezose ((Amazon). O další konkurenci se kromě Virgin Orbit (Richard Branson) ale pokouší i spoluzakladatel Microsoftu – Paul Allen.

Vulcan AeroSpace vyvíjí ve spolupráci s Scaled Composites speciální letoun, který dokáže doletět s lidskou posádkou i s nákladem na nízkou oběžnou dráhu (Stratolaunch Systems), vypustit náklad a poté se zase vrátit a přistát na přistávací dráze, podobně jako klasické letadlo. Tomu odpovídá i konstrukce letounu.

Letoun má rozpětí křídel 117 metrů, na délku 73 metrů a spodní část letounu je od země 15 metrů vysoko. Použitá šestice motorů Pratt & Whitney dokáže dostat do LEO až 590 tun, což zahrnuje nákladu o hmotnosti maximálně 245 tun. Díky tomu bude schopný dostat na oběžnou dráhu i rakety prvního stupně a to i v rámci několika orbitů při jednom letu. To umožňuje vysílat na nízkou oběžnou dráhu i malé rakety s menšími satelity do hmotnosti přibližně 450 kilogramů.

Tento rok by se mělo začít s testováním a první komerční lety by měly odstartovat v roce 2020.

Témata článku: Microsoft, Vesmír, Letadla, Blue Origin, Raketa, Jeff Bezos, Virgin Galactic, SpaceX, Orbit, Tuna, Virgin, Letoun, Oběžná dráha, První satelit, Zakladatel, Dráha, První motor, Malé křídlo, Dolet, Náklady