Planeta krav: Kanadský vědec spočítal, že nejvíce živočišné hmoty na Zemi tvoří krávy

Co nebo kdo je nejtypičtějším zástupcem života na Zemi? Na to lze pohlížet různými úhly, přičemž uznávaný kanadský biolog s českými kořeny Václav Smil na to šel poněkud netradičně a pro IEEE Spectrum hrubě odhadnul, že jsme planetou krav. Tedy skotu, abychom byli přesnější.

Nejspíše tomu tak skutečně bude – tedy pokud dominanci budeme odvozovat podle množství živé masy každého z živočišných druhů.

Takový člověk se svými průměrnými 50 kilogramy (je třeba započítat i děti) dohromady tvoří asi 370 milionů tun masa, kostí a vody – tedy živé hmoty. Těžko říci, jakou hmotnost má svět mikrobů, nicméně podle Smila tvoří bakterie asi 3 % hmotnosti lidské schránky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Živá hmota lidí a skotu

Jenže tentýž člověk je zároveň přeborníkem ve šlechtění a chovu hospodářských zvířat, a tak dnes díky němu na této planetě přežívá asi 1,5 miliardy krav a býků všech možných odrůd. S jejich průměrnými 400 kilogramy to dělá neskutečných 600 milionů tun živé hmoty!

K takovému číslu se ani náznakem nepřibližuje žádný další živočich. Takový slon africký sice dosahuje úctyhodných 2,8 tun živé váhy, jenže při velikosti jeho populace cirka 350 000 kusů se jedná o pouhý zlomek hmoty hospodářských krav.

Žijeme tedy na planetě krav. Především díky člověku.

Témata článku: Věda, Zajímavosti, Statistika

• Pety 31. 3. 2017 10:16:15
    Ha, večer dáme tatarák. Teď jsem někde četl, že pavouků je cca 42...
  • jirkaf77 31. 3. 2017 9:39:28
    Hned jsem dostal chut tu nadvladu krav aspon trochu zredukovat!
  • workion 31. 3. 2017 9:10:34
    V South Parku toto uz davno vedia, preto tam ufonci komunikovali s kravami...

Zahřívá se vám počítač? Vědci vymysleli způsob, jak využít odpadní teplo k napájení dalšího počítače

** Procesory, grafické karty a další čipy generují obrovské množství tepla, které je nevyužité ** Vědci vymysleli způsob, jak teplo využít podobně jako elektřinu i v nanometrových velikostech ** Pomocí tepla by tak bylo možné napájet nové formy tepelných počítačů

Včera | Javůrek Karel | 2

Nejlepší čaj si připravíte v mikrovlnce!

20.  4.  2017 | Černý Jiří | 27