Planeta krav: Kanadský vědec spočítal, že nejvíce živočišné hmoty na Zemi tvoří krávy

Co nebo kdo je nejtypičtějším zástupcem života na Zemi? Na to lze pohlížet různými úhly, přičemž uznávaný kanadský biolog s českými kořeny Václav Smil na to šel poněkud netradičně a pro IEEE Spectrum hrubě odhadnul, že jsme planetou krav. Tedy skotu, abychom byli přesnější.

Nejspíše tomu tak skutečně bude – tedy pokud dominanci budeme odvozovat podle množství živé masy každého z živočišných druhů.

Takový člověk se svými průměrnými 50 kilogramy (je třeba započítat i děti) dohromady tvoří asi 370 milionů tun masa, kostí a vody – tedy živé hmoty. Těžko říci, jakou hmotnost má svět mikrobů, nicméně podle Smila tvoří bakterie asi 3 % hmotnosti lidské schránky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Živá hmota lidí a skotu

Jenže tentýž člověk je zároveň přeborníkem ve šlechtění a chovu hospodářských zvířat, a tak dnes díky němu na této planetě přežívá asi 1,5 miliardy krav a býků všech možných odrůd. S jejich průměrnými 400 kilogramy to dělá neskutečných 600 milionů tun živé hmoty!

K takovému číslu se ani náznakem nepřibližuje žádný další živočich. Takový slon africký sice dosahuje úctyhodných 2,8 tun živé váhy, jenže při velikosti jeho populace cirka 350 000 kusů se jedná o pouhý zlomek hmoty hospodářských krav.

Žijeme tedy na planetě krav. Především díky člověku.

Diskuze (29) Další článek: Jak přeinstalovat Windows 10. I když to nejde

Témata článku: Věda, Země, Zajímavosti, Statistika, Spectrum, Vědec, Kanadský vědec, Živočišný druh, Kra, Český kořen, IEEE Spectrum, Planeta, Býk, Přeborník, Živá data, Slech, Hmota, Pouhý zlomek, Skot, Kilogram, Kráva, SMI, Planet, Tuna, Lidská schránka

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft