Pod Antarktidou žijí bakterie, které konzumují metan. Mohly by ochránit atmosféru před skleníkovými plyny

Na naší planetě lze nalézt život skutečně téměř všude – klidně i hluboko pod ledem pokrývajícím oblast kolem jižního pólu. Konkrétně se jedná o bakterie, které jsou schopné získávat energii trávením metanu.

V roce 2013 mezinárodní výzkumný tým vyvrtal 800 metrů hluboký otvor do Antarctic Ice Sheet, aby se dostal k subglaciálnímu jezeru Whillans. Z něj byly odebrány vzorky vody a sedimentů, které se po dobu mnoha tisíc let nedostaly do přímého kontaktu s atmosférou.

Pečlivá analýza těchto vzorků ukázala, že dotyčné bakterie se vyskytují především ve vrchním sedimentu, kde podle všeho plní úlohu jakéhosi biofiltru. Ten brání metanu proniknout do subglaciální vody (a následně do oceánu a do atmosféry).

V článku zveřejněném v Nature Geoscience vědci popisují, jak biologické procesy v sedimentech na dně jezera transformují metan na oxid uhličitý. Právě tato oblast, kde se voda setkává se dnem, může být pro ekosystémy subglaicálních jezer – trvale odříznutých od slunečního světla i atmosférického tepla – životně důležitá.

To, že dotyčné bakterie dokážou „konzumovat“ metan, je pochopitelně významné i pro globální klima. Pokud jsou závěry odborníků správné, pak se značně snižuje pravděpodobnost toho, že velké zásoby zmíněného skleníkového plynu ležící pod pod West Antarctic Ice Sheet uniknou do atmosféry.

Studium subglaciálních jezer a řek navíc může přinášet zajímavé poznatky o tom, jak by mikrobiální život mohl přetrvávat na ledových měsících obíhajících kolem vnějších planet Sluneční soustavy.

Zdroj: National Science Foundation, Foto: NASA

Diskuze (10) Další článek: Acer má odolný Chromebook. Můžete ho polít nebo hodit ze stolu

Témata článku: Výzkum, Příroda, Globální oteplování, Bakterie, Sluneční soustava, Mimozemský život, Antarktida, Zajímavý poznatek, Mikrobiální život, Biologický proces, NSF, Tisíc let, Jezero, Skleníkový plyn, Sediment, Atmosféra, Antar, Ledový měsíc, Sluneční světlo, ATM, Oxid uhličitý, Metan, Přímý kontakt, Globální klima, Skleníkové plyny

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Svobodný RISC-V: Možná za deset let po ARMu neštěkne ani pes. Google a armáda dalších vyvíjejí konkurenční procesor

**Architektuře RISC už desetiletí vládne britský ARM ** Procesory jeho návrhu najdete v pračce, v routeru i v mobilu ** Ale pozor, o slovo se hlásí svobodný RISC-V

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 33

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 72

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.