Pod Antarktidou žijí bakterie, které konzumují metan. Mohly by ochránit atmosféru před skleníkovými plyny

Na naší planetě lze nalézt život skutečně téměř všude – klidně i hluboko pod ledem pokrývajícím oblast kolem jižního pólu. Konkrétně se jedná o bakterie, které jsou schopné získávat energii trávením metanu.

V roce 2013 mezinárodní výzkumný tým vyvrtal 800 metrů hluboký otvor do Antarctic Ice Sheet, aby se dostal k subglaciálnímu jezeru Whillans. Z něj byly odebrány vzorky vody a sedimentů, které se po dobu mnoha tisíc let nedostaly do přímého kontaktu s atmosférou.

Pečlivá analýza těchto vzorků ukázala, že dotyčné bakterie se vyskytují především ve vrchním sedimentu, kde podle všeho plní úlohu jakéhosi biofiltru. Ten brání metanu proniknout do subglaciální vody (a následně do oceánu a do atmosféry).

V článku zveřejněném v Nature Geoscience vědci popisují, jak biologické procesy v sedimentech na dně jezera transformují metan na oxid uhličitý. Právě tato oblast, kde se voda setkává se dnem, může být pro ekosystémy subglaicálních jezer – trvale odříznutých od slunečního světla i atmosférického tepla – životně důležitá.

To, že dotyčné bakterie dokážou „konzumovat“ metan, je pochopitelně významné i pro globální klima. Pokud jsou závěry odborníků správné, pak se značně snižuje pravděpodobnost toho, že velké zásoby zmíněného skleníkového plynu ležící pod pod West Antarctic Ice Sheet uniknou do atmosféry.

Studium subglaciálních jezer a řek navíc může přinášet zajímavé poznatky o tom, jak by mikrobiální život mohl přetrvávat na ledových měsících obíhajících kolem vnějších planet Sluneční soustavy.

Zdroj: National Science Foundation, Foto: NASA

Diskuze (10) Další článek: Acer má odolný Chromebook. Můžete ho polít nebo hodit ze stolu

Témata článku: Výzkum, Příroda, metan, Bakterie, Mimozemský život, Sluneční soustava, Globální oteplování, Antarktida, Skleníkové plyny, Sluneční světlo, Tisíc let, Nature Geoscience, Antar, Skleníkový plyn, Zajímavý poznatek, Globální klima, Ledový měsíc, Plyn, Pól, Ekosystém, ANT +, Sediment, Sheet, Přímý kontakt, ATM

Digitální mířidla udělají z palných zbraní zbraně proti dronům

** Američtí mariňáci si pořizují větší množství pokročilých digitálních mířidel SMASH 2000 ** Ta byla vyvinuta k tomu, aby zvýšila šance střelce zasáhnout cíl první ranou ** Umožňují střelci sledovat cíle a nabízejí jim optimální zamíření s přihlédnutím k pohybu cíle

Adrenalinové sporty Riders Republic jsou dnes celý den k vyzkoušení zdarma

Nový balíček adrenalinových sportů od Ubisoftu je za rohem a vydavatel jej nabízí k vyzkoušení zadarmo po celý dnešní den.

Riders RepublicSportovní