Pod Antarktidou žijí bakterie, které konzumují metan. Mohly by ochránit atmosféru před skleníkovými plyny

Na naší planetě lze nalézt život skutečně téměř všude – klidně i hluboko pod ledem pokrývajícím oblast kolem jižního pólu. Konkrétně se jedná o bakterie, které jsou schopné získávat energii trávením metanu.

V roce 2013 mezinárodní výzkumný tým vyvrtal 800 metrů hluboký otvor do Antarctic Ice Sheet, aby se dostal k subglaciálnímu jezeru Whillans. Z něj byly odebrány vzorky vody a sedimentů, které se po dobu mnoha tisíc let nedostaly do přímého kontaktu s atmosférou.

Pečlivá analýza těchto vzorků ukázala, že dotyčné bakterie se vyskytují především ve vrchním sedimentu, kde podle všeho plní úlohu jakéhosi biofiltru. Ten brání metanu proniknout do subglaciální vody (a následně do oceánu a do atmosféry).

V článku zveřejněném v Nature Geoscience vědci popisují, jak biologické procesy v sedimentech na dně jezera transformují metan na oxid uhličitý. Právě tato oblast, kde se voda setkává se dnem, může být pro ekosystémy subglaicálních jezer – trvale odříznutých od slunečního světla i atmosférického tepla – životně důležitá.

To, že dotyčné bakterie dokážou „konzumovat“ metan, je pochopitelně významné i pro globální klima. Pokud jsou závěry odborníků správné, pak se značně snižuje pravděpodobnost toho, že velké zásoby zmíněného skleníkového plynu ležící pod pod West Antarctic Ice Sheet uniknou do atmosféry.

Studium subglaciálních jezer a řek navíc může přinášet zajímavé poznatky o tom, jak by mikrobiální život mohl přetrvávat na ledových měsících obíhajících kolem vnějších planet Sluneční soustavy.

Zdroj: National Science Foundation, Foto: NASA

Témata článku: Příroda, Výzkum, Antarktida, Bakterie, Mimozemský život, Sluneční soustava, Globální oteplování, Sluneční světlo, Atmosféra, Oxid uhličitý, Biologický proces, Skleníkový plyn, Mikrobiální život, Sediment, Metan, Globální klima, Jezero, Jižní pól, Plyn, Přímý kontakt, Zajímavý poznatek

• dušan rajninec 11. 8. 2017 7:27:20
    Nejako mi podstata tohoto článku uniká . Našli baktérie čo žeru zlý metan...
  • kubino 10. 8. 2017 22:27:41
    Kdo by se chtěl něco dozvědět (nejen) o bakteriích a mořských úložištích...
  • redmond 10. 8. 2017 18:53:38
    No dufam ze neprdia, ked zeru metan.

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

Včera | Čížek Jakub | 7

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Včera | Mihulka Stanislav | 4