Pod Antarktidou žijí bakterie, které konzumují metan. Mohly by ochránit atmosféru před skleníkovými plyny

Na naší planetě lze nalézt život skutečně téměř všude – klidně i hluboko pod ledem pokrývajícím oblast kolem jižního pólu. Konkrétně se jedná o bakterie, které jsou schopné získávat energii trávením metanu.

V roce 2013 mezinárodní výzkumný tým vyvrtal 800 metrů hluboký otvor do Antarctic Ice Sheet, aby se dostal k subglaciálnímu jezeru Whillans. Z něj byly odebrány vzorky vody a sedimentů, které se po dobu mnoha tisíc let nedostaly do přímého kontaktu s atmosférou.

Pečlivá analýza těchto vzorků ukázala, že dotyčné bakterie se vyskytují především ve vrchním sedimentu, kde podle všeho plní úlohu jakéhosi biofiltru. Ten brání metanu proniknout do subglaciální vody (a následně do oceánu a do atmosféry).

V článku zveřejněném v Nature Geoscience vědci popisují, jak biologické procesy v sedimentech na dně jezera transformují metan na oxid uhličitý. Právě tato oblast, kde se voda setkává se dnem, může být pro ekosystémy subglaicálních jezer – trvale odříznutých od slunečního světla i atmosférického tepla – životně důležitá.

To, že dotyčné bakterie dokážou „konzumovat“ metan, je pochopitelně významné i pro globální klima. Pokud jsou závěry odborníků správné, pak se značně snižuje pravděpodobnost toho, že velké zásoby zmíněného skleníkového plynu ležící pod pod West Antarctic Ice Sheet uniknou do atmosféry.

Studium subglaciálních jezer a řek navíc může přinášet zajímavé poznatky o tom, jak by mikrobiální život mohl přetrvávat na ledových měsících obíhajících kolem vnějších planet Sluneční soustavy.

Zdroj: National Science Foundation, Foto: NASA

Témata článku: Příroda, Výzkum, Bakterie, Sluneční soustava, Globální oteplování, Mimozemský život, Antarktida, Biologický proces, Ekosystém, Atmosféra, Sluneční světlo, Sediment, Zajímavý poznatek, Plyn, Oxid uhličitý, Antar, Mikrobiální život, Tisíc let, Globální klima, Jezero, Jižní pól, Metan, Skleníkový plyn, Přímý kontakt, Pól

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

21.  10.  2017 | Javůrek Karel | 2

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby