Bakterie | Antarktida

Pod Antarktidou žijí bakterie, které konzumují metan. Mohly by ochránit atmosféru před skleníkovými plyny

Na naší planetě lze nalézt život skutečně téměř všude – klidně i hluboko pod ledem pokrývajícím oblast kolem jižního pólu. Konkrétně se jedná o bakterie, které jsou schopné získávat energii trávením metanu.

V roce 2013 mezinárodní výzkumný tým vyvrtal 800 metrů hluboký otvor do Antarctic Ice Sheet, aby se dostal k subglaciálnímu jezeru Whillans. Z něj byly odebrány vzorky vody a sedimentů, které se po dobu mnoha tisíc let nedostaly do přímého kontaktu s atmosférou.

Pečlivá analýza těchto vzorků ukázala, že dotyčné bakterie se vyskytují především ve vrchním sedimentu, kde podle všeho plní úlohu jakéhosi biofiltru. Ten brání metanu proniknout do subglaciální vody (a následně do oceánu a do atmosféry).

V článku zveřejněném v Nature Geoscience vědci popisují, jak biologické procesy v sedimentech na dně jezera transformují metan na oxid uhličitý. Právě tato oblast, kde se voda setkává se dnem, může být pro ekosystémy subglaicálních jezer – trvale odříznutých od slunečního světla i atmosférického tepla – životně důležitá.

To, že dotyčné bakterie dokážou „konzumovat“ metan, je pochopitelně významné i pro globální klima. Pokud jsou závěry odborníků správné, pak se značně snižuje pravděpodobnost toho, že velké zásoby zmíněného skleníkového plynu ležící pod pod West Antarctic Ice Sheet uniknou do atmosféry.

Studium subglaciálních jezer a řek navíc může přinášet zajímavé poznatky o tom, jak by mikrobiální život mohl přetrvávat na ledových měsících obíhajících kolem vnějších planet Sluneční soustavy.

Zdroj: National Science Foundation, Foto: NASA