NASA | Mars | Měsíc

Podívejte se, jak NASA testuje Orion, novou loď pro daleké lety do vesmíru

NASA ukázala, jakými testy musel projít servisní modul připravované vesmírné lodi Orion. Vyvíjí ji od roku 2006 s cílem dopravovat lidskou posádku mimo oběžnou dráhu Země: tedy například k Měsíci nebo Marsu.

Orion měl nahradit raketoplány, ale měl namále. USA totiž zrušily vesmírný program Constellation, jehož cílem bylo vyvinout nové dopravní prostředky pro cesty vesmírem. Orion sice přežil, ale plány na první pilotovaný let už v roce 2014 bylo potřeba přehodnotit. Zatím probíhají jen testy.

Za rok k Měsíci, možná s lidskou posádkou

Na videu vidíte, jakými pozemními zkouškami musel projít servisní modul Orionu. Tento 13tunový díl je během větší části letu spojený s velitelským modulem, kterému zajišťuje pohon, energii, topení a chlazení, nese také zásoby. Servisní modul pro Orion vyrábí Evropská kosmická agentura, konkrétně vesmírná divize Airbusu v Německu.

Konfigurace Orionu: shora Záchranný systém LAS | Velitelský modul CM | Servisní modul SM | Adaptér pro spojení s nosnou raketou (Foto: NASA)

Testy servisního modulu proběhly v laboratoři Plum Brook Station v americkém Ohiu. Po transportu letounem Antonov AN-124 a přesunu po silnici následovaly testy napájecího systému včetně solárních panelů. Bylo třeba ověřit, že modul vydrží start nosné rakety SLS, při kterém lze očekávat hluk kolem 180 dB a silné vibrace. Nic také nesmí selhat, až bude potřeba servisní modul oddělit od velitelského.

V září roku 2018 by měl proběhnout první ostrý let, kdy NASA vyšle Orion na oběžnou dráhu Měsíce. Původně měl být bez posádky, ale agentura v únoru oznámila, že přemýšlí, jestli by z automatického letu neměla raději udělat pilotovaný.

Diskuze (1) Další článek: Hum Rider je auto, které nemusí stát v dopravní zácpě. Nadjede ji