Podívejte se, jak rostlina dokáže pobláznit kočku

American Chemical Society zveřejnila povedené video, které by se ve stručnosti dalo popsat jako „co se stane, když kočka narazí na šantu kočičí“.

Inkriminovaná nahrávka demonstruje účinky tzv. nepetalaktonu, tedy látky ze skupiny iridoidů, která se značně podobá například halucinogenům obsaženým v konopí. V tomto případě slouží coby obranný prostředek – pomáhá šantě v boji s hmyzími škůdci.

Nepetalokton kočkovité šelmy vzrušuje z úplně jednoduchého důvodu. Nalézá se totiž i v sekretu, který kočky vylučují žlázami umístěnými na hlavě a před pářením se jím vzájemně „parfémují“.

Nepetalokton nepůsobí na všechny kočky, nicméně je všeobecně známo, že mnoha z nim lehce navodí euforické stavy. Studie provedená v roce 1940 zjistila, že se jim „sjíždějí“ třeba i divocí lvi.

Bez zajímavosti jistě není ani skutečnost, že šanty využívají nepetalokton v souladu se známou poučkou „nepřítel mého nepřítele je můj přítel“. A to konkrétně proti mšicím, jejichž samičky jím vábí samečky. V určitém ročním období však přitahuje mnohem víc predátory mšic, než mšice samotné.

Z tohoto důvodu se extrakt ze šanty dává nejen do různých pamlsků a hraček pro kočky, ale i do repelentů (odpuzuje například komáry Anopheles gambiae, kteří přenášejí malárii).

Váš názor Další článek: Draží se vzácný prototyp iPodu, vyjde vás na 2 miliony korun

Témata článku: Příroda, Zvířata, Hmyz, Rostliny, Lvi, Roční období, Chráněný obsah, Žláza, Samec, Nahrávka, Euforický stav, Konopí, Kočka, Jak, Dok, Můj přítel, Povedené video, Extrakt, Předení, Parfém, Obrys, Halucinogen

Pilulka místo cvičení? Ale ne pro lenochy – jen pro ty, kdo cvičit nemohou

** Pozitivní účinky cvičení se neomezují jen na svaly, plíce a oběhový systém, ale významně prospívají i zraku ** Pro lidi, kteří cvičit nemohou, vědci vyvíjejí „cvičení v pilulce“ ** Ostatní by měli sportovat, protože dobrovolné sportování zabírá líp než vynucené

TěloCvičeníZdraví

Recenze TWS sluchátek JBL Live Pro+. Skvělý zvuk i ANC s vysokým komfortem

Velmi kompaktní sluchátka se skvělým zvukem a účinným potlačením hluku, tak by se dal popsat testovaný model JBL Live Pro+. Tato sluchátka jsou v nabídce výrobce nejvyšším modelem, který má zachovanou malou nožičku.

Petr Březina