Podívejte se na první snímky Slunce z nové geostacionární družice GOES-16

GOES-16 je nová družice umístěná na geostacionární dráze nad západní polokoulí Země. Do vesmíru ji 19. listopadu 2016 vynesla raketa Atlas a od konce ledna už pilně komunikuje. Doplní ji ještě čtyři další satelity.

Ačkoli je GOES-16 primárně meteorologická družice sledující počasí na Zemi, nese kromě jiných i přístroj Solar Ultraviolet Imager (SUVI). Tento dalekohled vlastně také zkoumá počasí, ale na Slunci a soustředí se při tom na extrémní ultrafialové pásmo EUV. Tak se označuje elektromagnetické spektrum s vlnovými délkami 124 až 10 nm. Toto záření přirozeně vzniká právě na Slunci, konkrétně ve sluneční koróně – vnějším obalu Slunce plném žhavých plynů.

NASA a NOAA, které družici GOES-16 provozují, dnes zveřejnily první snímky Slunce, které SUVI zachytil 29. ledna 2017. Můžete se na ně podívat v komentované galerii, případně na videu.

Video ukazuje animaci snímků slunce pořízených v ultrafialovém pásmu 30,4 nm. Dovolí zkoumat plazmu v sluneční atmosféře, která má teplotu kolem 50 tisíc stupňů Celsia.

Témata článku: Video, Vesmír, NASA, Výzkum, Sluneční soustava, Raketa, Mars, Slunce, Počasí, Dalekohledy, Kosmické záření, EUV, Geostacionární družice, Plazma, První snímek, Družice, Solar

Týden Živě: Android Pay, HBO Go a elektronika bez baterie

** Google v Česku spustil Android Pay ** HBO zase Go bez potřeby smlouvy s operátorem ** A inženýři testují elektroniku bez baterie a napájecího kabelu

Včera | Holčík Tomáš, Kuruc Jiří, Čížek Jakub

HBO Go si už můžete pořídit i bez operátora. Jak a čím bude konkurovat Netflixu?

** HBO nově nabízí svoji videopůjčovnu s přímým předplatným ** Na stránce tedy vyplníte číslo karty a dostanete paušál za dvě stovky ** První měsíc je zdarma