Podívejte se na první snímky Slunce z nové geostacionární družice GOES-16

GOES-16 je nová družice umístěná na geostacionární dráze nad západní polokoulí Země. Do vesmíru ji 19. listopadu 2016 vynesla raketa Atlas a od konce ledna už pilně komunikuje. Doplní ji ještě čtyři další satelity.

Ačkoli je GOES-16 primárně meteorologická družice sledující počasí na Zemi, nese kromě jiných i přístroj Solar Ultraviolet Imager (SUVI). Tento dalekohled vlastně také zkoumá počasí, ale na Slunci a soustředí se při tom na extrémní ultrafialové pásmo EUV. Tak se označuje elektromagnetické spektrum s vlnovými délkami 124 až 10 nm. Toto záření přirozeně vzniká právě na Slunci, konkrétně ve sluneční koróně – vnějším obalu Slunce plném žhavých plynů.

NASA a NOAA, které družici GOES-16 provozují, dnes zveřejnily první snímky Slunce, které SUVI zachytil 29. ledna 2017. Můžete se na ně podívat v komentované galerii, případně na videu.

Video ukazuje animaci snímků slunce pořízených v ultrafialovém pásmu 30,4 nm. Dovolí zkoumat plazmu v sluneční atmosféře, která má teplotu kolem 50 tisíc stupňů Celsia.

Váš názor Další článek: Sony se nečekaně podařilo za čtyři měsíce prodat skoro milion systémů pro virtuální realitu PlayStation VR

Témata článku: Video, Vesmír, NASA, Výzkum, Raketa, Mars, Slunce, Družice, Počasí, Sluneční soustava, Dalekohledy, Kosmické záření, Raketa Atlas, Solar, EUV, Nová družice, Geostacionární družice, Plazma, První snímek, GOES, GEO, Vnější obal, Dalekohledy na Heureka.cz

Recenze prohnutého monitoru AOC CU34G3S. Ve dne práce, večer hry

Extrémně prohnutý, širokoúhlý monitor skvěle poslouží pro práci, aby vás večer vtáhnul do děje vašich oblíbených her. Extrémně nároční hráči se ale musejí poohlédnout jinde.

Tomáš Holčík