Podívejte se na srdce vybuchlé hvězdy ve 3D!

Před více než třemi desetiletími byli astronomové svědky velice vzácné kosmické události: exploze umírající hvězdy, vzdálené cca 168 000 světelných let. Díky velice silné záři (intenzita odpovídala 100 milionům Sluncí) šlo o první supernovu pozorovatelnou pouhým okem za téměř 400 let. Její světlo přiletělo k Zemi 23. února 1987, pročež dostala jméno SN 1987A.

Pomocí metody Atacama Large Millimetre/submillimetre Array (ALMA) nyní byli odborníci z Chile schopni analyzovat strukturu nových molekul, které se v pozůstatcích dotyčné supernovy formují – a odhalili nové chemické prvky, které zde nikdy dříve nebyly detekovány.

„Když tato supernova explodovala, astronomové toho o způsobů, jakým tyto události přetvářejí mezihvězdný prostor a jak se horké, žhnoucí trosky explodované hvězdy nakonec ochlazují a produkují nové molekuly, věděli mnohem méně,“ konstatoval Rémy Indebetouw z the University of Virginia.

„Díky ALMA můžeme konečně vidět, jak se studený 'hvězdný prach' formuje a odhalit důležité poznatky o samotné původní hvězdě i způsobu, jakým supernovy vytvářejí základní stavební kameny planet,“ dodal.

Vědcům se nakonec podařilo zmapovat strukturu supernovy ve 3D, což poskytlo skvělý přehled o umístění i počtu nově vzniklých molekul – například oxidu křemičitého a oxidu uhelnatého. To ale zdaleka není všechno.

V další samostatné studii tým popisuje, jak ALMA uvnitř supernovy objevila další dříve nezjištěné molekulární útvary včetně oxidu siřičitého a formylia (HCO+). „HCO+ je obzvláště zajímavý, protože jeho tvorba vyžaduje zvláště intenzivní míchání během výbuchu,“ vysvětlil Indebetouw.

Zdroj: NRAO, Foto: ESO/L. Calçada, CC BY 3.0

Témata článku: Vesmír, Supernova, Zajímavosti, Výzkum, Astronomie, Slunce, Chemie, Molekuly, Alma, Chile, Virginia, Astronom, Hvězda, Důležitý poznatek, Mezihvězdný prostor, Molekula, Nová molekula, Oxid, První supernova, Skvělý přehled, Srdce, University of Virginia, Oxid křemičitý, Vzdálená hvězda, Světelný rok

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

Včera | Kubala Petr | 13

Potvrzeno: Za peníze si lze koupit i štěstí!

26.  7.  2017 | Černý Jiří | 14

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

26.  7.  2017 | Mihulka Stanislav

Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher a z kluků superhrdinové

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

25.  7.  2017 | Doupě.cz