Podívejte se na srdce vybuchlé hvězdy ve 3D!

Před více než třemi desetiletími byli astronomové svědky velice vzácné kosmické události: exploze umírající hvězdy, vzdálené cca 168 000 světelných let. Díky velice silné záři (intenzita odpovídala 100 milionům Sluncí) šlo o první supernovu pozorovatelnou pouhým okem za téměř 400 let. Její světlo přiletělo k Zemi 23. února 1987, pročež dostala jméno SN 1987A.

Pomocí metody Atacama Large Millimetre/submillimetre Array (ALMA) nyní byli odborníci z Chile schopni analyzovat strukturu nových molekul, které se v pozůstatcích dotyčné supernovy formují – a odhalili nové chemické prvky, které zde nikdy dříve nebyly detekovány.

„Když tato supernova explodovala, astronomové toho o způsobů, jakým tyto události přetvářejí mezihvězdný prostor a jak se horké, žhnoucí trosky explodované hvězdy nakonec ochlazují a produkují nové molekuly, věděli mnohem méně,“ konstatoval Rémy Indebetouw z the University of Virginia.

„Díky ALMA můžeme konečně vidět, jak se studený 'hvězdný prach' formuje a odhalit důležité poznatky o samotné původní hvězdě i způsobu, jakým supernovy vytvářejí základní stavební kameny planet,“ dodal.

Vědcům se nakonec podařilo zmapovat strukturu supernovy ve 3D, což poskytlo skvělý přehled o umístění i počtu nově vzniklých molekul – například oxidu křemičitého a oxidu uhelnatého. To ale zdaleka není všechno.

V další samostatné studii tým popisuje, jak ALMA uvnitř supernovy objevila další dříve nezjištěné molekulární útvary včetně oxidu siřičitého a formylia (HCO+). „HCO+ je obzvláště zajímavý, protože jeho tvorba vyžaduje zvláště intenzivní míchání během výbuchu,“ vysvětlil Indebetouw.

Zdroj: NRAO,

Váš názor Další článek: Bulvární deník Daily Mail tvrdě narazil. Prý kradl videa z webu a způsobil škodu čtvrt miliardy korun

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Chemie, Slunce, Zajímavosti, Supernova, Molekuly, Chile, Srdce, Mezihvězdný prostor, Eso, Nová molekula, Exploze, Galaxie, Trosky, Světelný rok, Astronom, Virginia, Oxid křemičitý, Základní stav, První supernova, Skvělý přehled, Intenzita, Oxid uhelnatý

Taková díra tu dlouho nebyla: prakticky kdokoli může ve Windows 10 získat práva administrátora

** Ve Windows 10 byla nalezena vážná bezpečnostní zranitelnost ** Prakticky kdokoli přes ni může získat práva administrátora ** Microsoft chybu uznal a nabízí dočasné řešení

HesloWindows 10Bezpečnost
Vyzkoušeli jsme CBL-Mariner 1.0. První linuxový operační systém od Microsoftu

** Microsoft zveřejnil svůj první linuxový OS ** Hned jsme ho stáhli z GitHubu a nainstalovali ** Možná ho budete používat, aniž byste to vůbec tušili

MicrosoftLinux

Tip: Jak stáhnout ISO Windows 11 a nainstalovat jej na „libovolný“ počítač?
Božský režim je nesmrtelný. Nerdi z Redmondu na něj nezapomněli ani ve Windows 11