Podívejte se na srdce vybuchlé hvězdy ve 3D!

Před více než třemi desetiletími byli astronomové svědky velice vzácné kosmické události: exploze umírající hvězdy, vzdálené cca 168 000 světelných let. Díky velice silné záři (intenzita odpovídala 100 milionům Sluncí) šlo o první supernovu pozorovatelnou pouhým okem za téměř 400 let. Její světlo přiletělo k Zemi 23. února 1987, pročež dostala jméno SN 1987A.

Pomocí metody Atacama Large Millimetre/submillimetre Array (ALMA) nyní byli odborníci z Chile schopni analyzovat strukturu nových molekul, které se v pozůstatcích dotyčné supernovy formují – a odhalili nové chemické prvky, které zde nikdy dříve nebyly detekovány.

„Když tato supernova explodovala, astronomové toho o způsobů, jakým tyto události přetvářejí mezihvězdný prostor a jak se horké, žhnoucí trosky explodované hvězdy nakonec ochlazují a produkují nové molekuly, věděli mnohem méně,“ konstatoval Rémy Indebetouw z the University of Virginia.

„Díky ALMA můžeme konečně vidět, jak se studený 'hvězdný prach' formuje a odhalit důležité poznatky o samotné původní hvězdě i způsobu, jakým supernovy vytvářejí základní stavební kameny planet,“ dodal.

Vědcům se nakonec podařilo zmapovat strukturu supernovy ve 3D, což poskytlo skvělý přehled o umístění i počtu nově vzniklých molekul – například oxidu křemičitého a oxidu uhelnatého. To ale zdaleka není všechno.

V další samostatné studii tým popisuje, jak ALMA uvnitř supernovy objevila další dříve nezjištěné molekulární útvary včetně oxidu siřičitého a formylia (HCO+). „HCO+ je obzvláště zajímavý, protože jeho tvorba vyžaduje zvláště intenzivní míchání během výbuchu,“ vysvětlil Indebetouw.

Zdroj: NRAO, Foto: ESO/L. Calçada, CC BY 3.0

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Slunce, Supernova, Astronomie, Zajímavosti, Chemie, Molekuly, Alma, Chile, Virginia, Astronom, Hvězda, Důležitý poznatek, Mezihvězdný prostor, Molekula, Nová molekula, Oxid, První supernova, Skvělý přehled, Srdce, University of Virginia, Oxid křemičitý, Vzdálená hvězda, Světelný rok

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

Včera | Čížek Jakub | 7

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Včera | Mihulka Stanislav | 4

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

Včera | Doupě.cz