Poručíme větru dešti? Bouře v jihovýchodní Asii způsobují dieselové nákladní lodě

Bohem hromu, deště a nebe byl přinejmenším v severské mytologii odjakživa Thór, s masivním rozvojem lodní dopravy v minulém století si však podobný titul nejspíše zaslouží i rejdařské společnosti v jihovýchodní Asii.

Vyplývá to alespoň ze studie publikované v časopisu Geophysical Research Letters, která porovnala mnohaletá měření bouřkové aktivity v regionu s nejvytíženějšími trasami nákladní lodní dopravy.

Horní snímek znázorňuje bleskovou aktivitu, zatímco ten spodní nejvytíženější koridory lodní dopravy.

Z dat, která poskytla třeba americká agentura NASA, je už na první pohled zřejmá korelace. Jednoduše řečeno, lodní trasy kopíruje podezřele velké množství atmosférických elektrických výbojů – blesků.

Podle hypotézy, se kterou vědci ve své studii přišli, za zvýšenou bouřkovou aktivitou stojí velmi specifický mix teplého a vlhkého vzduchu a emisí z dieselových motorů obřích lodí. Když se tato nabitá směs částic dostane do adekvátních výšek, snáze kolem ní kondenzují vodní páry a vytvářejí se bouřková oblaka. Pak už pouze stačí, aby přeskočila jiskra a blesk zaznamenají satelity NASA.

Podívejte se na hurikán Irma ze satelitu:

Témata článku: Příroda, Výzkum, Satelit, Lodě, Počasí, Fyzika, Chemie, Atmosféra, Jihovýchodní Asie, Nákladní loď, Teplý vzduch, Loď, Déšť, Americká agentura, Dieselový motor, Bouře, Minulé století, Studie, Asie, Velké množství, Oblaka, První pohled, Lodní doprava, Geophysical research, Korelace

Apple Watch dovedou přesně detekovat spánkovou apnoe i hypertenzi

** S Apple Watch je možné odhalit nebezpečné zdravotní problémy ** Již dříve bylo ověřeno, že Watch zvládnou detekovat fibrilaci srdečních síní ** Zvládnou ale rozpoznat i hypertenzi a spánkovou apnoe