Poručíme větru dešti? Bouře v jihovýchodní Asii způsobují dieselové nákladní lodě

Bohem hromu, deště a nebe byl přinejmenším v severské mytologii odjakživa Thór, s masivním rozvojem lodní dopravy v minulém století si však podobný titul nejspíše zaslouží i rejdařské společnosti v jihovýchodní Asii.

Vyplývá to alespoň ze studie publikované v časopisu Geophysical Research Letters, která porovnala mnohaletá měření bouřkové aktivity v regionu s nejvytíženějšími trasami nákladní lodní dopravy.

Horní snímek znázorňuje bleskovou aktivitu, zatímco ten spodní nejvytíženější koridory lodní dopravy.

Z dat, která poskytla třeba americká agentura NASA, je už na první pohled zřejmá korelace. Jednoduše řečeno, lodní trasy kopíruje podezřele velké množství atmosférických elektrických výbojů – blesků.

Podle hypotézy, se kterou vědci ve své studii přišli, za zvýšenou bouřkovou aktivitou stojí velmi specifický mix teplého a vlhkého vzduchu a emisí z dieselových motorů obřích lodí. Když se tato nabitá směs částic dostane do adekvátních výšek, snáze kolem ní kondenzují vodní páry a vytvářejí se bouřková oblaka. Pak už pouze stačí, aby přeskočila jiskra a blesk zaznamenají satelity NASA.

Podívejte se na hurikán Irma ze satelitu:

Diskuze (11) Další článek: Apple a Amazon si chtějí koupit Jamese Bonda, nabídka je v oblasti jednotek miliard dolarů

Témata článku: Příroda, Výzkum, Počasí, Satelit, Fyzika, Atmosféra, Lodě, Chemie, Lodní doprava, Jih, Korelace, Studie, Geophysical research, Velké množství, Elektrický výboj, Dieselový motor, Minulé století, Horní snímek, Teplý vzduch, Nákladní loď, Americká agentura, Bouře, Oblaka, První pohled, Asie

Tesla v režimu autopilota nabourala do stojícího auta, majitel podává žalobu

** Tesla Model S nabourala na dálnici do stojícího auta ** V tu chvíli jela v režimu autopilota, zatímco řidič odpočíval ** Hudson nyní žaluje Teslu, že slibuje něco, co neplní

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy