Příroda | Počasí | Lodě

Poručíme větru dešti? Bouře v jihovýchodní Asii způsobují dieselové nákladní lodě

Bohem hromu, deště a nebe byl přinejmenším v severské mytologii odjakživa Thór, s masivním rozvojem lodní dopravy v minulém století si však podobný titul nejspíše zaslouží i rejdařské společnosti v jihovýchodní Asii.

Vyplývá to alespoň ze studie publikované v časopisu Geophysical Research Letters, která porovnala mnohaletá měření bouřkové aktivity v regionu s nejvytíženějšími trasami nákladní lodní dopravy.

Horní snímek znázorňuje bleskovou aktivitu, zatímco ten spodní nejvytíženější koridory lodní dopravy.

Z dat, která poskytla třeba americká agentura NASA, je už na první pohled zřejmá korelace. Jednoduše řečeno, lodní trasy kopíruje podezřele velké množství atmosférických elektrických výbojů – blesků.

Podle hypotézy, se kterou vědci ve své studii přišli, za zvýšenou bouřkovou aktivitou stojí velmi specifický mix teplého a vlhkého vzduchu a emisí z dieselových motorů obřích lodí. Když se tato nabitá směs částic dostane do adekvátních výšek, snáze kolem ní kondenzují vodní páry a vytvářejí se bouřková oblaka. Pak už pouze stačí, aby přeskočila jiskra a blesk zaznamenají satelity NASA.

Podívejte se na hurikán Irma ze satelitu:

Diskuze (11) Další článek: Apple a Amazon si chtějí koupit Jamese Bonda, nabídka je v oblasti jednotek miliard dolarů

Témata článku: Příroda, Výzkum, Satelit, Počasí, Atmosféra, Fyzika, Lodě, Chemie, Mýto, Minulé století, První pohled, Masivní rozvoj, Horní snímek, Korelace, Nákladní loď, Americká agentura, Asie, Oblaka, Velké množství, Lodní doprava, Geophysical research, Déšť, Dieselový motor, Studie, Loď

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery