Poručíme větru dešti? Bouře v jihovýchodní Asii způsobují dieselové nákladní lodě

Bohem hromu, deště a nebe byl přinejmenším v severské mytologii odjakživa Thór, s masivním rozvojem lodní dopravy v minulém století si však podobný titul nejspíše zaslouží i rejdařské společnosti v jihovýchodní Asii.

Vyplývá to alespoň ze studie publikované v časopisu Geophysical Research Letters, která porovnala mnohaletá měření bouřkové aktivity v regionu s nejvytíženějšími trasami nákladní lodní dopravy.

Horní snímek znázorňuje bleskovou aktivitu, zatímco ten spodní nejvytíženější koridory lodní dopravy.

Z dat, která poskytla třeba americká agentura NASA, je už na první pohled zřejmá korelace. Jednoduše řečeno, lodní trasy kopíruje podezřele velké množství atmosférických elektrických výbojů – blesků.

Podle hypotézy, se kterou vědci ve své studii přišli, za zvýšenou bouřkovou aktivitou stojí velmi specifický mix teplého a vlhkého vzduchu a emisí z dieselových motorů obřích lodí. Když se tato nabitá směs částic dostane do adekvátních výšek, snáze kolem ní kondenzují vodní páry a vytvářejí se bouřková oblaka. Pak už pouze stačí, aby přeskočila jiskra a blesk zaznamenají satelity NASA.

Podívejte se na hurikán Irma ze satelitu:

Témata článku: Příroda, Atmosféra, Výzkum, Lodě, Satelit, Počasí, Fyzika, Chemie, Horní snímek, Jihovýchodní Asie, První pohled, Korelace, Asie, Masivní rozvoj, Nákladní loď, Studie, Teplý vzduch, Dieselový motor, Minulé století, Americká agentura, Velké množství, Bouře, Lodní doprava, Loď, Déšť

• piErcE 14. 9. 2017 11:22:22
    a neni to spis tim, ze ty lode prirozene pusobi jako dobrý hromosvod,...