Mars | NASA

Pošlete své jméno na Mars. Je to jednodušší než registrace účtenky

Budeme si muset ještě pár let nebo desetiletí počkat, než se na Mars vydáme osobně. Už dnes tam ale můžete poslat alespoň své jméno... nebo jméno blízké osoby a obdarovat ji netradičním dárkem. Na rozdíl od nejrůznějších prodejů hvězd či pozemků na Měsíci je tohle zdarma a skutečné.

Stačí na webu NASA vyplnit jednoduchý formulář. Potřebovat budete jen své jméno a roletkou vybrat Českou republiku. Zadání e-mailu je nepovinné.

Pokud to stihnete do 1. listopadu, tak NASA vaše jméno společně se jmény stovek tisíc dalších pozemšťanů nahraje na čip, který bude umístěn na palubu sondy InSight. V pátek ráno bylo na palubě 3830 Čechů a Češek.

Kampaň není nová. Možná, že na sondě své jméno už máte. InSight měl totiž původně odstartovat už v loňském roce, ale na klíčovém vědeckém přístroji se objevil technický problém s netěsností. NASA musela přístroj vyměnit a sonda tak propásla startovací okno, ve kterém je postavení Země a Marsu pro let nejvýhodnější.

Novým termínem pro start je květen 2018. Na Marsu sonda dosedne v listopadu téhož roku. Konstrukčně vychází InSight z osvědčené sondy Phoenix, která přistála v oblasti marsovského pólu v roce 2008. Úkoly ale budou jiné. Cílem InSight je průzkum marsovského nitra.

InSight bude mít na palubě tři přístroje. Prvním je seismometr (SEIS), druhým je přístroj pro měření tepelného toku (HP). Sonda se dostane až 5 metrů hluboko pod povrch. Posledním přístrojem je experiment pro měření rotace Marsu (RISE), což by nám mělo říct něco o marsovském jádře.

Diskuze (4) Další článek: Siri tvrdila, že je hymnou Bulharska hudební hit Despacito

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Měsíc, Mars, NASA, Zajímavosti, Účtenka, Loňský rok, Přístroj, Nový termín, InSight, Česká republika, Jed, Sonda, Startovací okno, Tepelný tok, Jméno, Rise, Vaše jméno, Phoenix, Paluba, Registrace, Lockheed

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě