Potvrzeno: Tyrannosaurus rex měl šupinatou pokožku

V odborných kruzích se často diskutuje o tom, zda Tyrannosaurus rex měl či neměl peří (resp. jakési proto-peří). S přihlédnutím k tomu, že mnozí dinosauři jim disponovali, na tom není nic divného. Nyní se ale zdá, že tato otázka je definitivně vyřešena.

„Náš výzkum bez jakýchkoliv pochybností prokazuje, že Tyrannosaurus rex měl šupinatou pokožku,“ uvedl Phil R. Bell z University of New England.

Výše jmenovaný paleontolog a jeho kolegové studovali kůži Tyrannosaura rexe i čtyř jeho příbuzných: Albertosaura, Daspletosaura, Gorgosaura and Tarbosaura. A na všech analyzovaných vzorcích – z břicha, hrudi, pánve, krku a ocasu – byly nalezeny pouze šupiny.

Za účelem zodpovězení otázky, proč předkové Tyrranosaura rexe (například Dilong) opeření byli, navrhli vědci hned několik hypotéz. Ta pravděpodobně nejzajímavější operuje s gigantismem. Už dříve totiž byly předloženy přesvědčivé důkazy o tom, že tělesná teplota stoupala s velikostí těla dinosaurů.

„Čili pokud nebudete žít někde v chladu, pokrývat se peřím není zrovna dobrý nápad,“ konstatoval Phil.

Jenže třeba takový opeřený Yutyrannus zase o tolik menší nebyl. „"Problém je v tom, že máme velké tyranosaury, některé s peřím a některé bez něj, kteří žili v podobném klimatu," řekl Bell. "Takže jaký je důvod tohoto rozdílu? Opravdu nevíme.“

Zdroj: The Washington Post