Mars | Mimozemský život

Prastaré marsovské moře by nám mohlo prozradit leccos o původu života na Zemi

Vědci mají důvody se domnívat, že na Marsu před 3,7 miliardami let existovalo obrovské moře plné horkých pramenů, jejichž voda obsahovala spoustu různých minerálů. Tato hydrotermální aktivita mohla být velice podobná tomu, co se ve stejnou dobu odehrávalo na Zemi – a co podle některých odstartovalo tzv. prebiotickou evoluci.

„I kdybychom nikdy nenašli žádný doklad toho, že na Marsu byl život, toto místo nám může hodně prozradit o typu prostředí, ve kterém možná začal život na Zemi,“ uvedl Paul Niles z NASA Johnson Space Center.

„Sopečná aktivita v kombinaci se stojatou vodou poskytla podmínky, které byly pravděpodobně podobné podmínkám existujícím v přibližně stejnou dobu na Zemi,“ dodal.

Tato hypotéza vychází z analýzy dat získaných sondou Mars Reconnaissance Orbiter, která v oblasti známé jako Eridania nalezla velká povrchová ložiska minerálů. Chemické složení těchto ložisek naznačuje, že zde kdysi existoval oceán o objemu cca 210 000 kilometrů krychlových, horké prameny a skály zahřívané vulkanickou činností.

Odborníci jsou z tohoto objevu nadšeni především proto, že na naší planetě je výše nastíněnou problematiku poměrně obtížné studovat a marsovská krajina by tak mohla zaplnit alespoň několik mezer v našich znalostech. Pádný důvod k radosti ovšem mají i jedinci, kteří se domnívají, že někde na Rudé planetě se ukrývá život či alespoň jeho stopy.

„Starobylé hlubinné hydrotermální nánosy v Eridanii představují novou kategorii astrobiologického cíle na Marsu,“ uzavírají výzkumníci.

Diskuze (1) Další článek: Oxford chce vytvořit první zónu s nulovými emisemi

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Mars, Mimozemský život, Evoluce, Moře, Feature, Chemické složení, Astrobiolog, Rudá planeta, Minerál, Stojatá voda, Pádný důvod, Pramen, Ložisko, Původ, Lec, Miner, Původ života, Nová kategorie, Stejná doba

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

** Budeme odposlouchávat IR ovladač klimatizace ** Vyrobíme laciný rádiový vysílač ** Vyzkoušíme komunikaci pomocí Bluetooth a v pásmu 433 MHz

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby