Mimozemský život | Mars

Prastaré marsovské moře by nám mohlo prozradit leccos o původu života na Zemi

Vědci mají důvody se domnívat, že na Marsu před 3,7 miliardami let existovalo obrovské moře plné horkých pramenů, jejichž voda obsahovala spoustu různých minerálů. Tato hydrotermální aktivita mohla být velice podobná tomu, co se ve stejnou dobu odehrávalo na Zemi – a co podle některých odstartovalo tzv. prebiotickou evoluci.

„I kdybychom nikdy nenašli žádný doklad toho, že na Marsu byl život, toto místo nám může hodně prozradit o typu prostředí, ve kterém možná začal život na Zemi,“ uvedl Paul Niles z NASA Johnson Space Center.

„Sopečná aktivita v kombinaci se stojatou vodou poskytla podmínky, které byly pravděpodobně podobné podmínkám existujícím v přibližně stejnou dobu na Zemi,“ dodal.

Tato hypotéza vychází z analýzy dat získaných sondou Mars Reconnaissance Orbiter, která v oblasti známé jako Eridania nalezla velká povrchová ložiska minerálů. Chemické složení těchto ložisek naznačuje, že zde kdysi existoval oceán o objemu cca 210 000 kilometrů krychlových, horké prameny a skály zahřívané vulkanickou činností.

Odborníci jsou z tohoto objevu nadšeni především proto, že na naší planetě je výše nastíněnou problematiku poměrně obtížné studovat a marsovská krajina by tak mohla zaplnit alespoň několik mezer v našich znalostech. Pádný důvod k radosti ovšem mají i jedinci, kteří se domnívají, že někde na Rudé planetě se ukrývá život či alespoň jeho stopy.

„Starobylé hlubinné hydrotermální nánosy v Eridanii představují novou kategorii astrobiologického cíle na Marsu,“ uzavírají výzkumníci.

Diskuze (1) Další článek: Oxford chce vytvořit první zónu s nulovými emisemi

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Mimozemský život, Mars, Astronomie, Moře, Evoluce, Chemické složení, Miner, Krajina, Stejná doba, Minerál, Původ, Nová kategorie, Pádný důvod, Ložisko, Původ života, Stojatá voda, Feature, Pramen, Horký pramen, Astrobiolog, Lec, Rudá planeta

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

** Je vhodné jednou za čas zanalyzovat, co vám leží na disku ** Poradíme vám nástroje, kterými zjistíte, jaká data uchováváte ** Podle výsledků můžete optimalizovat svá data či úložiště

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?