Před rokem předpověděli planetu Devět, teď se ji snaží najít

Je to rok, co dva astronomové předpověděli existenci obří planety v dalekých končinách Sluneční soustavy. V současné době se ji snaží najít.

Velmi daleko za dráhou Neptunu se má nacházet ještě jedna velká planeta – neoficiálně pojmenovaná jako planeta Devět.

Na její existenci ukazují netypické dráhy několika těles Kuiperova pásu, který se nachází daleko za Neptunem. Astronomové věří, že dráhy některých objektů nemohou být náhodné a může za ně gravitace dosud neobjevené obří planety. „Devítka“ přitom nebude žádným drobečkem. Její hmotnost se odhaduje na nejméně 6 Zemí.

Konstantin Batygin a Mike Brown přišli s hypotézou existence planety Devět přesně před rokem. Od té doby přibývají nové důkazy a informace. Najít planetu Devět se ale astronomům zatím nepovedlo.

Jak se hledá jehla v kupce sena

Planeta by se podle nových simulací měla dostávat ke Slunci nejblíže na vzdálenost asi 360 AU (1 AU je vzdálenost Země od Slunce). Astronomové přibližně vědí, kde na obloze pátrat, ale i tak se jedná o hledání jehly v kupce sena. Mike Brown je však optimista. Nedávno řekl, že planetu Devět najdou během několika příštích měsíců.

Podle odhadů se Devítka nyní nachází na své dráze nejdál od Slunce – možná až 1000 AU daleko. Její jasnost nebude příliš velká, ale obří dalekohledy v Chile a na Havaji by ji přesto najít mohly. Jak? Planeta bude jen velmi málo jasným bodem na hvězdném pozadí. Vůči němu se sice pohybuje díky oběhu okolo Slunce, ale tento pohyb bude patrný až po delším čase. Astronomové proto využívají tzv. paralaktického pohybu.

Zkuste si na nos položit prst a zavřít jedno oko. Pak ho otevřete a zavřete druhé a tak stále rychle dokola. Prst se bude „pohybovat“. V případě planety Devět astronomové využijí trochu větší základnu, než je vzdálenost dvou očí. Stačí jim počkat pár hodin nebo spíše do druhé noci. Země se mezitím pohne o několik milionů kilometrů. To je také jeden z důvodů, proč planetu Devět dříve nenašli. Při hledání objektů za dráhou Neptunu se obvykle volí mnohem kratší časové odstupy.

Váš názor Další článek: Souboj s nacistickou Enigmou nastartoval éru počítačů

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Dalekohledy, Sluneční soustava, Obří dalekohled, Dráha, Roke, Velká planeta, Kuiper, Astronom, Konstantin Batygin, Mika, Těleso, Existence planety, Havaj, Chile, Brown, Najít, Hvězdné pozadí, Jehla, Devítka, Neptun, Mike Brown, Jasnost, Planet, Dalekohledy na Heureka.cz

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft