Před rokem předpověděli planetu Devět, teď se ji snaží najít

Je to rok, co dva astronomové předpověděli existenci obří planety v dalekých končinách Sluneční soustavy. V současné době se ji snaží najít.
Před rokem předpověděli planetu Devět, teď se ji snaží najít

Velmi daleko za dráhou Neptunu se má nacházet ještě jedna velká planeta – neoficiálně pojmenovaná jako planeta Devět.

Na její existenci ukazují netypické dráhy několika těles Kuiperova pásu, který se nachází daleko za Neptunem. Astronomové věří, že dráhy některých objektů nemohou být náhodné a může za ně gravitace dosud neobjevené obří planety. „Devítka“ přitom nebude žádným drobečkem. Její hmotnost se odhaduje na nejméně 6 Zemí.

Konstantin Batygin a Mike Brown přišli s hypotézou existence planety Devět přesně před rokem. Od té doby přibývají nové důkazy a informace. Najít planetu Devět se ale astronomům zatím nepovedlo.

Jak se hledá jehla v kupce sena

Planeta by se podle nových simulací měla dostávat ke Slunci nejblíže na vzdálenost asi 360 AU (1 AU je vzdálenost Země od Slunce). Astronomové přibližně vědí, kde na obloze pátrat, ale i tak se jedná o hledání jehly v kupce sena. Mike Brown je však optimista. Nedávno řekl, že planetu Devět najdou během několika příštích měsíců.

Podle odhadů se Devítka nyní nachází na své dráze nejdál od Slunce – možná až 1000 AU daleko. Její jasnost nebude příliš velká, ale obří dalekohledy v Chile a na Havaji by ji přesto najít mohly. Jak? Planeta bude jen velmi málo jasným bodem na hvězdném pozadí. Vůči němu se sice pohybuje díky oběhu okolo Slunce, ale tento pohyb bude patrný až po delším čase. Astronomové proto využívají tzv. paralaktického pohybu.

Zkuste si na nos položit prst a zavřít jedno oko. Pak ho otevřete a zavřete druhé a tak stále rychle dokola. Prst se bude „pohybovat“. V případě planety Devět astronomové využijí trochu větší základnu, než je vzdálenost dvou očí. Stačí jim počkat pár hodin nebo spíše do druhé noci. Země se mezitím pohne o několik milionů kilometrů. To je také jeden z důvodů, proč planetu Devět dříve nenašli. Při hledání objektů za dráhou Neptunu se obvykle volí mnohem kratší časové odstupy.

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Sluneční soustava, Dalekohledy, Velká planeta, Neptun, Těleso, Planet, Mike Brown, Obří dalekohled, Planeta, Astronom, Havaj, Jehla, Mika, Kuiper, Jasnost, Devítka, Dráha, Chile, Brown

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Dnes | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Včera | Mihulka Stanislav | 4

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

21.  11.  2017 | Kubala Petr | 19