Komunikace | Včely

Překvapivé zjištění: Včely dokážou vyjadřovat úlek

Včely svými křídelními svaly dokážou vysílat jakési vibrační pulsy, které jsou pro člověka neslyšitelné. Vědci si však už dlouho lámou hlavu nad tím, jaký přesně mají význam. Poslední zjištění vědců ukazuje, že nejspíše vyjadřuje úlek.

V roce 1950 se předpokládalo, že žlutočerné krasavice se tímto způsobem dožadují potravy. Později ale převážil názor, že jde o „stopku“ – tedy varování před hrozícím nebezpečím (například dravci či biology, kteří nebohé včelky nutí účastnit se různých experimentů).

Martin Bencsik a jeho kolegové z Nottingham Trent University však nyní pomocí akcelerometrů odhalili, že včely dotyčný signál používají mnohem častěji, než jsme si až dosud mysleli. Navíc k tomu dochází především v noci. A aby toho nebylo málo – videozáznamy z vnitřku úlu ukázaly, že nejčastější příčinou je náhodná srážka dvou včel.

„Ve většině případů signál produkují ty včely, které se něčeho lekly,“ uvedl Bencsik v rozhovoru pro New Scientist. Nadále bychom tedy v dané souvislosti měli hovořit spíš o „výkřiku“, než „stopce“.

Výše uvedenou hypotézu podporuje i skutečnost, že pokud zabušíte na úl, včely vám hromadně odpoví právě těmito „výkřiky úleku“.

Zdroj: New Scientist