Přirozený výběr u lidí v současnosti eliminuje škodlivé geny

Biologická evoluce nikdy nespí. Nová studie, která zahrnovala více než 200 000 lidí z USA a Velké Británie, ukázala, že u déle žijících lidí jsou méně rozšířené geny asociované s Alzheimerovou chorobou, těžkým kuřáctvím atd. Ty podle všeho odstraňuje přirozený výběr.

„Je to jemný signál, ale našli jsme genetický důkaz přirozeného výběru probíhajícího v moderní lidské populaci,“ uvedl Joseph Pickrell z Columbia University.

Jako názorný příklad může posloužit frekvence mutace genu CHRNA3, jenž kóduje podjednotku nikotinového acetylcholinového receptoru. Výzkum prokázal výrazný pokles prevalence této variace u mužů středního a vyššího věku, kteréžto zjištění naznačuje, že silnější závislost na nikotinu z naší globální populace pomalu mizí.

Podobně je na tom ApoE ε4, jehož přítomnost zvyšuje pravděpodobnost rozvoje Alzheimerovy choroby. U žen starších 70 let došlo k jeho významnému úbytku. „Je pravděpodobné, že muži, kteří nemají tyto škodlivé mutace, mohou mít více dětí nebo že muži a ženy, kteří žijí déle, mohou pomáhat svým vnoučatům, což zlepšuje jejich šanci na přežití,“ komentovala to evoluční bioložka Molly Przeworski.

Vědci dále zjistili, že u déle žijících lidí se méně často vyskytují i genetické mutace spojené s vyšší hladinou LDL cholesterolu, vyšším indexem tělesné hmotnosti, srdečními chorobami a astmatem.

Zdá se také, že k delšímu životu přispívají geny zpožďující příchod puberty a reprodukčního období. To koresponduje s jistou předchozí studií, ze které plyne, že jedincům s dřívější pubertou hrozí větší riziko cukrovky II. typu a dalších zdravotních problémů.

Zdroj: ScienceDaily

Diskuze (8) Další článek: FBI začala vyšetřovat Uber. Zajímá ji software, kterým sledoval řidiče konkurence

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Velká Británie, USA, Genetika, Lidé, Mutace, DNA, Evoluce, Alzheimerova choroba, Nikotin, Joseph, Vysoká hladina, Velké riziko, Biologická evoluce, Dlouhý život, Přirozený výběr, Columbia University, Alzheimer, Současnost, Srdeční choroba, Nová studie, Silná závislost, Evoluční bioložka, Názorný příklad

Recenze hry Pokémon Shining Pearl. Remake čtvrté generace, který nepřekvapí

Nová generace je zatím v nedohlednu, a tak nám Nintendo letos nadělilo předělávku dvojice dílů čtvrté generace pokémonů.

Pokémon Brilliant Diamond & Shining PearlNintendo SwitchRecenze