Medicína | Viry

Průlom v boji proti AIDS: Virus HIV byl eliminován technikou CRISPR

Pacienti infikovaní virem HIV v současné době musí užívat toxickou směs různých léků, které dokážou potlačovat jeho replikaci. Nyní ale vědci zjistili, že minimálně z myších buněk tento virus může být odstraněn pomocí techniky CRISPR/Cas9.

CRISPR/Cas9 umožňuje s chirurgickou přesností najít a „vyříznout“ z těla jakoukoliv DNA. Tedy i HIV-1 DNA. A pokud se vám to podaří, zabráníte tím viru vytvářet své kopie.

Výsledky studie, která byla publikována v Molecular Therapy, jsou skutečně působivé. K „vyčištění“ myších buněk stačil jediný zákrok. Je ale nutné dodat, že jednak nejde o trvalé řešení a jednak dosud neproběhly žádné testy na lidech. To by se nicméně brzy mohlo změnit.

„Následujícím krokem bude opakovaní studie u primátů – tedy vhodnějšího zvířecího modelu, u něhož infekce HIV indukuje onemocnění – za účelem dalšího prokázání eliminace HIV-DNA 1 z latentně infikovaných T-lymfocytů a dalších míst, která poskytují útočiště HIV-DNA 1, včetně mozkových buněk,“ uvedl spoluautor studie Kamel Khalili z Temple University. „Naším konečným cílem je klinická studie na lidských pacientech.“

Dodejme, že tato práce vychází z předchozího výzkumu provedeného v roce 2016. I tehdy odborníci použili transgenní myši a krysy s HIV-DNA 1, která byla začleněna do všech tkání. Od té doby však účinnost své metody výrazně zlepšili.

„Navíc se ukázalo, že naše strategie zabírá i v případě dalších dvou myších modelů, z nichž jeden představuje akutní infekci v myších buňkách a druhý představuje chronickou nebo latentní infekci v lidských buňkách," konstatoval hlavní badatel Wenhui Hu.

Zdroj: Temple University, TechCrunch