Průlom v oblasti umělého života: Vědci vytvořili první organismy se syntetickou DNA

• Vědci vložili do bakterií E. coli speciální molekuly DNA
  • Takto modifikované bakterie normálně prosperují a jsou schopny replikace

Odborníci z kalifornského Scripps Research Institute vložili do bakterií E. coli molekuly DNA, které se v přírodě nevyskytují. Skutečnost, že dotyčné bakterie jsou navzdory této úpravě schopny normálně růst a množit se, otevírá cestu ke zcela novým formám umělého života.

„Mohli bychom vytvořit organismy se zcela nepřirozenými atributy a vlastnostmi,“ uvedli autoři přelomového výzkumu.

Genetická „abeceda“ má standardně jen 4 písmena: A (adenin), T (thymin), C (cytosin) a G (guanin). V případě takzvaných syntetických organismů jsou však k těmto základním nukleovým bázím přidány ještě báze zvané „X“ a „Y“, které v přírodě nenajdete.

Podobné organismy spatřily světlo světa již v roce 2014, ale brzy zahynuly. Nyní se však podařilo najít metodu, jak je udržet při životě. Díky tomu se v laboratořích možná brzy budou prohánět mikroby schopné produkovat zcela nové bílkoviny, které najdou své uplatnění například ve farmacii.

Mnozí lidé jsou ale pokroky takzvané „syntetické biologie“ znepokojeni. Podle jejich názoru totiž hrozí velké riziko, že takto vylepšení tvorové uniknou do volné přírody – což by mohlo mít katastrofální důsledky.

Témata článku: Věda, Výzkum, Bakterie, DNA, Umělý život, Mnohý výzkum, Oblast, Báze, Nová molekula, E. coli, Vědec, Průlom, Mikroby, Org, Život, Abeceda, Syn, Molekula

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě