První evropská jeskynní ryba žije ve vodním systému na jihu Německa

Vědci v nejnovějším čísle Current Biology oznámili objev první evropské jeskynní ryby. Ta patří do rodu Barbatula a jejím domovem je podzemní vodní systém v jižním Německu.

„Byla nalezena překvapivě daleko na severu v jižním Německu,“ konstatovala Jasminca Behrmann-Godel z University of Konstanz. „To je úžasné, protože se věřilo, že zalednění v pleistocénu rybám zabránilo kolonizovat podzemní habitaty tak vysoko na severu.“

Arne Nolte z University of Oldenburg v této souvislosti uvedl, že dotyčný systém se pro ryby stal obyvatelným teprve poté, co ledovce ustoupily. Evoluce v něm tedy „neúřaduje“ příliš dlouhou dobu. Navzdory tomu už ryby disponují adaptacemi, které je odlišují od jejich příbuzných žijících blíže k povrchu – mají menší oči, protáhlé vousky, větší nosní dírky atd.

Tito fascinující tvorové byli poprvé spatřeni už v roce 2015, ale jejich studium zabralo pěknou řádku měsíců. Morfologická i genetická porovnávání s rybami ulovenými v povrchových tocích kolem jeskyně nicméně nakonec ukázalo, že se skutečně jedná o izolovanou populaci.

Mj. se tak opět potvrdilo, že když na to přijde, proces přizpůsobení se novému stanovišti může být proklatě rychlý. V tomto konkrétním případě trval pouhých několik tisíc let.

Zdroj: AFP Foto: Jasminca Behrmann-Gode

Témata článku: Věda, Příroda, Výzkum, Zvířata, Habitat, Sever

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

Dnes | Kubala Petr | 5

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

Včera | Mihulka Stanislav

Skládáte origami? Pomozte NASA!

24.  7.  2017 | Černý Jiří