První květ na světě nejspíš vypadal jako květ magnólie

V současné době kvete obrovská spousta rostlin, ale dříve tomu bylo jinak. Evoluční původ květů je nicméně zahalen tajemstvím – předpokládá se, že všechny tyto fascinující orgány jsou odvozeny od jediného společného předka.

Tato „pramatka kvetoucích rostlin“ se na Zemi pravděpodobně vyskytovala někdy před 250 až 140 miliony let. Tedy v době, kdy naše planeta byla teplejší a její atmosféra obsahovala více kyslíku i skleníkových plynů než dnes.

Problém spočívá v tom, že na rozdíl od dinosaurů nezanechala žádné stopy. Květy jsou příliš křehké a pravděpodobnost jejich fosilizace je tak malá. V tomto konkrétním případě bychom navíc potřebovali najít zkameněliny staré minimálně výše zmíněných 140 milionů let.

První květ připomínal květ magnólie (Foto: Hervé Sauquet & Jürg Schönenberger)

Navzdory tomu se mezinárodní tým botaniků rozhodl, že podobu tohoto společného předka zkusí zrekonstruovat. Vycházel přitom nejen z některých (mladších) fosílií, ale i z analýzy charakteristik cca 800 jeho potomků. Ze vzájemného porovnávání podobností a rozdílů mezi příbuznými kvetoucími rostlinami je totiž možné odvodit vlastnosti jejich nedávných předchůdců – a takto se lze postupně propracovávat hlouběji a hlouběji do minulosti.

Závěrem je, že první květina se hned v několika ohledech podobala dnešní magnólii. Její květ měl několik nediferencovaných okvětních lístků, tzv. tepal, uspořádaných v soustředných kruzích. Podle autorů dotyčné studie se jednalo o hermafroditní (oboupohlavní) druh.

Tento výzkum mj. poněkud naboural zažitou představu, dle které byly části raných květů uspořádány ve spirále kolem středu rostliny. Nyní to vypadá, že květy se postupem času spíš zjednodušovaly, než zesložiťovaly – což jim ovšem paradoxně umožnilo vykonávat různé složitější úkony (ukázkovým příkladem může být sofistikovaná interakce mezi orchidejemi a určitými druhy hmyzu).

Zdroj: The Conversation,

Váš názor Další článek: Provozovatelé zakázaného hazardního webu názorně předvádí, jak je blokování k ničemu

Témata článku: Příroda, Výzkum, Historie, Země, Atmosféra, Evoluce, Rostliny, Mag, Interakce, Obrovská spousta, Soustředný kruh, The Conversation, Mezinárodní tým, Výpad, Skleníkový plyn, První květ, SVE, Současná doba, Svět, Ukázkový příklad, Vzájemné porovnávání, Společný předek, Zažitá představa, Mág, Květy

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi