Psi mohou děti chránit před rozvojem ekzému a mírnit příznaky astmatu

Taky váš vaše ratolesti neustále přemlouvají, abyste jim pořídili psa? Pak vás možná bude zajímat, že podle vědy tato zvířata mohou pomáhat s ochranou našich dětí před rozvojem ekzému a současně tišit symptomy astmatu.

Konkrétně jde o dvě různé studie, jejichž výsledky byly prezentovány na American College of Allergy, Asthma and Immunology (ACAAI) Annual Scientific Meeting.

„Ačkoliv se ekzém běžně vyskytuje u kojenců, mnoho lidí neví, že existuje progres od ekzému k potravinovým alergiím, nazálním alergiím a astmatu,“ uvedla autorka první z nich, Gagandeep Cheema. „Chtěli jsme vědět, jestli vlastnictví psa vyvolává ochranný efekt, který tento progres zpomaluje.“

Cheema a její kolegové se zaměřili na matky, které se během těhotenství alespoň hodinu denně vyskytovaly v přítomnosti psa. Zjistili, že jejich potomci měli kolem 2 let věku značně nižší riziko vzniku ekzému, přičemž tento účinek začal mizet v cca 10 letech.

Druhá studie byla poněkud komplikovanější. Její autoři studovali vliv proteinu, který ovlivňuje dětí trpící alergiemi na zvířata a současně bakterií a dalších elementů, které psi mohou přenášet. Vyšlo najevo, že pokud jde o symptomy astmatu, bakterie apod. mají zjevný ochranný efekt, nicméně protein (alergen) naopak může způsobit jejich zhoršení.

Tento smíšený závěr lze interpretovat tak, že astmatikům s alergií na zvířata se pobyt ve psí společnosti nedá zrovna doporučit, avšak samotné bakterie by se teoreticky mohly stát základem nové terapie určené k mírnění symptomů.

Zdroj: IFLScience