Rostliny mají „mozky“, které určují, kdy začnou růst

Nová studie, kterou provedli odborníci z University of Birmingham, ukázala, že rostliny disponují mozky. Samozřejmě ne těmi stejnými, jaké máme třeba my – jedná se o skupinu buněk fungujících coby velitelské centrum.

Tyto buňky byly nalezeny v rostlinných embryích a z hlediska životního cyklu dělají skutečně klíčová rozhodnutí. Asi nejdůležitější je skutečnost, že vyvolávají klíčení – tedy něco, co musí být dokonale načasováno. Jinak rostlině hrozí například zmrznutí.

Dotyčný „mozek“ ovšem není zase až tak jednoduchý, jak byste si mohli myslet. Tvoří ho totiž tva typy buněk, které spolu komunikují prostřednictvím hormonů. „Naše práce odhalila zásadní rozdělení komponentů v rozhodovacím centru rostlin,“ komentoval to vedoucí badatel George Bassel.

První typ semena pomáhá udržovat ve stavu dormance (spánku), zatímco druhý naopak iniciuje klíčení. Oba průběžně vyhodnocují okolní podmínky a na základě získaných informací společně stanoví nejvhodnější dobu pro odstartování „porodu“.

Výše popsané řešení rostlinám umožňuje využívat širší paletu reakcí na enviromentální podněty. „Je to jako rozdíl mezi čtyřmi přečteními jedné filmové recenze a přečtením čtyř odlišných kritik ještě předtím, než se rozhodnete vyrazit do kina,“ vysvětlil další autor studie, biomatematik Iain Johnston.

Něco podobného je v reálném čase samozřejmě téměř nemožné pozorovat. Vědci proto použili matematické modely, které jim umožnily předpovídat, jak v nejčastějších scénářích budou odpovídající biologické procesy probíhat.

Zdroj: University of Birmingham

Diskuze (1) Další článek: Google prodal robotické divize Boston Dynamics i Schaft, kupujícím je japonský technologický obr Softbank

Témata článku: Věda, Výzkum, Příroda, Mozek, Rostliny, Buňky, Nová studie, Rozhodovací proces, Popsaná kritika, Životní cyklus, Nejvhodnější doba, Velitelské centrum, Typ buněk, Okolní vesmír, Přečtení, Birmingham, Okolní podmínka, IAI, Odstartování, Buňka, Membrána, Hormon, Porod, První rostlina, První typ

Tipy na 20 nejlepších sluchátek do 1500 Kč. Poměr cena/výkon je důležitý i o Vánocích

Ani když máte malý rozpočet, nemusíte rezignovat na kvalitu. Připravili jsme výběr sluchátek všech kategorií s nejlepším poměrem cena/výkon.

Jaromír Puk
Sluchátka
Tvůrci Returnalu lákají na nové oznámení. DLC by se mohlo odhalit na The Game Awards

Returnal je jednou z nejlepších novinek, které jsme si letos mohli zahrát. Studio Housemarque od něj ale ještě nedává ruce pryč.

ReturnalSpekulace