Rostliny mají „mozky“, které určují, kdy začnou růst

Nová studie, kterou provedli odborníci z University of Birmingham, ukázala, že rostliny disponují mozky. Samozřejmě ne těmi stejnými, jaké máme třeba my – jedná se o skupinu buněk fungujících coby velitelské centrum.

Tyto buňky byly nalezeny v rostlinných embryích a z hlediska životního cyklu dělají skutečně klíčová rozhodnutí. Asi nejdůležitější je skutečnost, že vyvolávají klíčení – tedy něco, co musí být dokonale načasováno. Jinak rostlině hrozí například zmrznutí.

Dotyčný „mozek“ ovšem není zase až tak jednoduchý, jak byste si mohli myslet. Tvoří ho totiž tva typy buněk, které spolu komunikují prostřednictvím hormonů. „Naše práce odhalila zásadní rozdělení komponentů v rozhodovacím centru rostlin,“ komentoval to vedoucí badatel George Bassel.

První typ semena pomáhá udržovat ve stavu dormance (spánku), zatímco druhý naopak iniciuje klíčení. Oba průběžně vyhodnocují okolní podmínky a na základě získaných informací společně stanoví nejvhodnější dobu pro odstartování „porodu“.

Výše popsané řešení rostlinám umožňuje využívat širší paletu reakcí na enviromentální podněty. „Je to jako rozdíl mezi čtyřmi přečteními jedné filmové recenze a přečtením čtyř odlišných kritik ještě předtím, než se rozhodnete vyrazit do kina,“ vysvětlil další autor studie, biomatematik Iain Johnston.

Něco podobného je v reálném čase samozřejmě téměř nemožné pozorovat. Vědci proto použili matematické modely, které jim umožnily předpovídat, jak v nejčastějších scénářích budou odpovídající biologické procesy probíhat.

Zdroj: University of Birmingham

Diskuze (1) Další článek: Google prodal robotické divize Boston Dynamics i Schaft, kupujícím je japonský technologický obr Softbank

Témata článku: Věda, Výzkum, Příroda, Mozek, Rostliny, Buňky, Růst, Zmrznutí, Přečtení, Široká paleta, Birmingham, Matematický model, Membrána, Živý mozek, IAI, Popsané řešení, Buňka, Rozhodovací proces, První rostlina, Porod, Umělé embryo, Okolní podmínka, Životní cyklus, Hormon, Popsaná kritika

Nová americká jaderná puma změní strategii boje

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

** Osobní odběr v Alze vyjde na 45 Kč ** Když zaplatíte kartou předem, dostanete slevu 30 Kč ** Většina ostatních e-shopů poplatek za osobní odběr nevede

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal