Samořídicí elektrobus: Výhledově by měl v Číně nahradit metro

Největší světový výrobce vlaků přichází s absolutní novinkou. Tou je samořídící autobus s elektrickým pohonem. Ten slibuje méně znečištěné ovzduší, větší úsporu peněz a také vyřešení problému s veřejnou dopravou uvnitř menších až středně velkých měst Čínské lidové republiky.

Takzvaný Autonomous Rail Rapid Transit (ART) začala čínská společnost CRRC vyvíjet již v roce 2013. Tento měsíc pak představila první model. Prototyp má délku 31 metrů a uveze celkem 307 pasažérů. Podle výrobce to však není konečná. K elektrobusu stačí připojit další vozy, které kapacitu cestujících okamžitě zvednou.

ART jezdí na elektrický pohon, jenž dokáže vyvinout maximální rychlost 70 km/h. Svižně probíhá i nabíjení. Po 10 minutách v dobíjecí stanici ujede 25 km. S „plnou nádrží“ urazí i 40 kilometrů. K jeho ekologičnosti přispívá také relativně dlouhá životnost - 25 let.

CRRC o něm mluví jako o hybridu mezi vlakem a autobusem. Nový dopravní prostředek totiž využívá vlastní trať. Nic výjimečného na ní nicméně není. Jde pouze o specifické značení namalované na silnici. Tyto bílé čáry poté „čte“ speciální senzor, díky kterému může elektrobus fungovat i bez řidiče.

Tato technologická novinka by měla najít uplatnění především v menších a středně velkých čínských městech. Ty dlouho koketovaly s myšlenkou vlastního metra, avšak systém chytrých autobusů je vyjde výrazně levněji. Rychlejší bude samozřejmě i stavba podpůrné infrastruktury.

Naostro vyjede ART až příští rok. V centru milionového města Ču-čou se pro něj staví 6,5km dráha.

Zdroj: Futurism

Diskuze (4) Další článek: Amazon nechá registrované zákazníky Prime doma vyzkoušet oblečení zdarma, ještě než definitivně zaplatí přes internet

Témata článku: Technika, Doprava, Elektromobily, Čína, Ekologie, Vyřešení, Stavba, Prostředek, Nádrž, Testovací dráha, Samořídicí automobil, Výhled, Elektrobus, Světový výrobce, Čínská společnost, Cin, Pohon, Technologická novinka, Samořídící auto, Rail, Transit, Znečištěné ovzduší, Trať, Dopravní prostředek, Speciální senzor



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

** Zapomeňte na rozčtverečkovaná místa, kterých si každý všimne ** Mapy.cz musely dokonale zakrýt desítky parabol ** Základnou se přitom na webu chlubí i její majitel. Kocourkov

Jakub Čížek
ČeskoMapy.czMapy
Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

** Země podle všeho není nejlepším ze všech možných světů, alespoň pokud jde o obyvatelnost lidmi ** Máme štěstí, že jsme naživu ** U superzemí, tedy planet větších než Země a menších než ledoví obři jako Uran nebo Neptun, to je jiné

Stanislav Mihulka
ZeměAstronomie
Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby
David Polesný
Sovětský svazAtomová bombaJaderný útokZbraně
Začínáme v hlavním městě a jede se vlakem. Jak daleko dorazíme za pět hodin? Srovnání evropských zemí

Začínáme v hlavním městě a jede se vlakem. Jak daleko dorazíme za pět hodin? Srovnání evropských zemí

** Prozkoumejte, jak daleko se dá vlakem dostat z hlavních měst Evropy během pěti hodin ** Porovnáváme také hustotu železniční sítě a člověkokilometry ** Česko na tom není vůbec špatně

Marek Lutonský
Doprava