Samořídicí elektrobus: Výhledově by měl v Číně nahradit metro

Největší světový výrobce vlaků přichází s absolutní novinkou. Tou je samořídící autobus s elektrickým pohonem. Ten slibuje méně znečištěné ovzduší, větší úsporu peněz a také vyřešení problému s veřejnou dopravou uvnitř menších až středně velkých měst Čínské lidové republiky.

Takzvaný Autonomous Rail Rapid Transit (ART) začala čínská společnost CRRC vyvíjet již v roce 2013. Tento měsíc pak představila první model. Prototyp má délku 31 metrů a uveze celkem 307 pasažérů. Podle výrobce to však není konečná. K elektrobusu stačí připojit další vozy, které kapacitu cestujících okamžitě zvednou.

ART jezdí na elektrický pohon, jenž dokáže vyvinout maximální rychlost 70 km/h. Svižně probíhá i nabíjení. Po 10 minutách v dobíjecí stanici ujede 25 km. S „plnou nádrží“ urazí i 40 kilometrů. K jeho ekologičnosti přispívá také relativně dlouhá životnost - 25 let.

CRRC o něm mluví jako o hybridu mezi vlakem a autobusem. Nový dopravní prostředek totiž využívá vlastní trať. Nic výjimečného na ní nicméně není. Jde pouze o specifické značení namalované na silnici. Tyto bílé čáry poté „čte“ speciální senzor, díky kterému může elektrobus fungovat i bez řidiče.

Tato technologická novinka by měla najít uplatnění především v menších a středně velkých čínských městech. Ty dlouho koketovaly s myšlenkou vlastního metra, avšak systém chytrých autobusů je vyjde výrazně levněji. Rychlejší bude samozřejmě i stavba podpůrné infrastruktury.

Naostro vyjede ART až příští rok. V centru milionového města Ču-čou se pro něj staví 6,5km dráha.

Zdroj: Futurism

Témata článku: Technika, Čína, Elektromobily, Doprava, Ekologie, Speciální senzor, Čínská společnost, Testovací dráha, Samořídicí automobil, Pohon, Nádrž, Městečko, Dlouhá trať, Stavba, Světový výrobce, Životnost, Dopravní prostředek, Elektrický pohon, Ovzduší, Autobus, Rail, Samořídící auto, Transit, Prostředek, Technologická novinka