Sci-fi se stává realitou: Unikátní zařízení dokáže uzdravit tkáň jediným dotykem

Říká se mu Tissue Nanotransfection (TNT) a zatím je testováno pouze na myších a prasatech. Má ale obrovský potenciál – v blízké budoucnosti by mohlo sloužit k jakémusi přeprogramovávání buněk, které by následně nahradily poškozenou tkáň či dokonce celé orgány.

Prototyp, vyvinutý odborníky z Ohio State University, se přiloží na kůži a pomocí intenzivního elektrického pole do tkáně dodává specifické geny. Ty vytvářejí nové typy buněk, které lze využít přímo na místě, nebo jinde v organismu.

„Ukázali jsme, že kůže je úrodná půda, v níž můžeme pěstovat elementy nějakého selhávajícího orgánu,“ prohlásil jeden ze členů týmu, Chandan Sen.

Během zkoušek na zvířatech dokázali výzkumníci s TNT přeprogramovat kožní buňky na vnější straně zraněných nohou tak, aby se staly cévní buňkami. Ty jsou klíčové pro regulaci zdravého průtoku krve tělem. Během týdne se v léčených končetinách objevily aktivní cévy a další týden bylo možné konstatovat uzdravení.

A aby toho nebylo málo, touto technologií se v laboratoři podařilo vygenerovat i nervové buňky potřebné pro „opravu“ mozku myši zotavující se z mrtvice.

„Je těžké si to představit, ale je to opravdu možné – úspěšně to funguje zhruba 98% času. „S touto technologií můžeme jediným dotekem transformovat kožní buňky na elementy jakéhokoli orgánu,“ řekl Sen.

Zdroj: Ohio State University

Témata článku: Technologie, Budoucnost, Výzkum, Medicína, Zdraví, Tělo, Buňky, Orgány, Element, TNT, Nový typ, Buňka, Blízká budoucnost, Tkáň, Orgán, Ohio, Celý orgán, Další týden, Dotyk, Obrovský potenciál, Sen, Unikátní zařízení, Úrodná půda, Vnější strana

• kolik6 11. 8. 2017 11:13:00
    parada, ted uz se jen dozit dalsich 30 let nez to bude k dostani pro...
  • bfu-R 10. 8. 2017 9:04:02
    uz to vidim: "Sestra, aplikujte pacientovi TNT" *BOOOOOM!!!!*

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

Včera | Čížek Jakub | 7

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Včera | Mihulka Stanislav | 4