Sci-fi se stává realitou: Unikátní zařízení dokáže uzdravit tkáň jediným dotykem

Říká se mu Tissue Nanotransfection (TNT) a zatím je testováno pouze na myších a prasatech. Má ale obrovský potenciál – v blízké budoucnosti by mohlo sloužit k jakémusi přeprogramovávání buněk, které by následně nahradily poškozenou tkáň či dokonce celé orgány.

Prototyp, vyvinutý odborníky z Ohio State University, se přiloží na kůži a pomocí intenzivního elektrického pole do tkáně dodává specifické geny. Ty vytvářejí nové typy buněk, které lze využít přímo na místě, nebo jinde v organismu.

„Ukázali jsme, že kůže je úrodná půda, v níž můžeme pěstovat elementy nějakého selhávajícího orgánu,“ prohlásil jeden ze členů týmu, Chandan Sen.

Během zkoušek na zvířatech dokázali výzkumníci s TNT přeprogramovat kožní buňky na vnější straně zraněných nohou tak, aby se staly cévní buňkami. Ty jsou klíčové pro regulaci zdravého průtoku krve tělem. Během týdne se v léčených končetinách objevily aktivní cévy a další týden bylo možné konstatovat uzdravení.

A aby toho nebylo málo, touto technologií se v laboratoři podařilo vygenerovat i nervové buňky potřebné pro „opravu“ mozku myši zotavující se z mrtvice.

„Je těžké si to představit, ale je to opravdu možné – úspěšně to funguje zhruba 98% času. „S touto technologií můžeme jediným dotekem transformovat kožní buňky na elementy jakéhokoli orgánu,“ řekl Sen.

Zdroj: Ohio State University

Diskuze (2) Další článek: OneDrive má deset let. Microsoft slibuje nálož nových funkcí

Témata článku: Technologie, Zdraví, Budoucnost, Výzkum, Medicína, Tělo, Buňky, Orgány, Unikát, Živá tkáň, Dotyk, TNT, Jed, Celý orgán, Nový typ, Orgán, Buňka, Poškozená tkáň, Vnější strana, Ohio, Kožní buňka, Kůže, Blízká budoucnost, Typ buněk, Půda

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.