Semena určitých druhů rostlin by klidně mohla cestovat vesmírem

Pokud se jen trochu zajímáte o problematiku původu života na této planetě, nepochybně jste se už setkali s tzv. panspermií. Podle této hypotézy vesmírem putují různé spóry (například bakteriální) a pokud dorazí na vhodnou planetu, začnou se vesele vyvíjet.

Zastánci panspermie nyní získali další argument. Vědci totiž zjistili, že semena rostlin z čeledi svlačcovitých (Convolvulaceae) dokážou bez úhony vydržet obrovské dávky ultrafialového záření – a to i o té vlnové délce, která nejvíc poškozuje DNA. Přesněji řečeno se jednalo o 6 000 000krát větší množství, než jaké stačí ke sterilizaci pitné vody. A aby toho nebylo málo, tato jejich rezistence vydrží po dobu několika stovek dnů.

„Nemůžeme říct, že máme důkazy pro hypotézu panspermie, ale můžeme říct, že prokázání odolnosti rostlinných semen vůči podmínkám ve vesmíru tuto hypotézu činí hodnověrnější,“ uvedl David Tepfer z Palace of Versailles Research Centre v rozhovoru pro Gizmodo.

Jiná semena, která odborníci v rámci této studie testovali, byla zcela zničena. To ukazuje, že semena svlačců mají zvláštní vlastnosti, díky nimž jsou robustnější. Z tohoto úhlu pohledu jsou zajímavé především látky zvané flavonoidy, fungující coby jakýsi přírodní opalovací krém. Lze uvažovat také o existenci mechanismů opravujících základních složky buněk, avšak tato myšlenka vyžaduje další výzkum.

„Představte si, že taková spící semena posíláme na exoplanety, aby tam uvolnila mikrobiální život nebo stavební kameny života, i když samotná semena by nevzklíčila a nevytvořila rostliny,“ konstatoval nadšeně Tepfer.

Zdroj: Gizmodo, Foto: Paucabot, CC BY-SA 3.0

Témata článku: Vesmír, Příroda, Exoplanety, Evoluce, Rostliny, Kosmické záření, Beyond, Flowers, Hold, Jiná látka, Různá dávka, CES, Druh, Ultrafialové záření

• Jan Šablatura 15. 5. 2017 18:27:58
    Panspermická teorie naráží na tři obtížné fáze vesmírného cestování: -...
  • dolph1888 15. 5. 2017 15:09:52
    I viry mohou, jsou jednoduché, vlastně jen nesou genetickou informaci,...
  • dpcstb 15. 5. 2017 14:09:11
    a na co sa zas caka? uz malo byt na mesiaci lahkoplynne delo a s ustovou...

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

Dnes | Kubala Petr | 5

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

Včera | Mihulka Stanislav

Skládáte origami? Pomozte NASA!

24.  7.  2017 | Černý Jiří