Seznamte se s první 3D tiskárnou, která funguje i ve vesmírném vakuu

Odborníci ze společnosti Made in Space vyvinuli speciální 3D tiskárnu, která dokáže pracovat ve skutečně extrémních podmínkách. Nyní doufají, že toto zařízení, zvané Archinaut, umožní konstrukci kosmických lodí a teleskopů nové generace.

„Jde o důležitý mezník, protože to znamená, že můžeme adaptivně a na požádání vyrábět věci ve vesmíru,“ uvedl Andrew Rush, CEO Made in Space, v rozhovoru pro Scientific American.

Na ISS se v současné době nacházejí dvě 3D tiskárny, ovšem ani jedna z nich nikdy neopustila bezpečí stanice – jinak řečeno, nemusela čelit vakuu či ohromným výkyvům teploty, ke kterým v kosmu běžně dochází. Tato 3D tiskárna sice zatím byla zkoušena jen na Zemi, ale zato uvnitř termální vakuové komory. Navíc po dobu celých 24 dní.

A co přesně se tisklo? Nosníky z polymerové slitiny o délce až 85 cm. To ovšem zdaleka není všechno. Archinaut totiž kombinuje technologii 3D tisku s robotickými rameny, která vytištěné struktury ihned sestavují.

„Věříme, že robotická výroba a montáž ve vesmíru způsobí revoluci ve způsobu, jakým ve vesmíru navrhujeme, nasazujeme a provozujeme různé systémy,“ komentoval to Steve Jurczyk z NASA.

V další fázi projektu bude probíhat testování na oběžné dráze Země. Pokud vše půjde dobře, Archinaut by mohl být nasazen do ostrého provozu v první polovině roku 2020.

Zdroj: Scientific American, Foto: Made in Space

Diskuze (3) Další článek: Elon Musk a další: OSN musí zakázat vývoj autonomních smrtících robotů

Témata článku: Vesmír, Země, Budoucnost, Technologie, NASA, Tiskárny, 3D, 3D tisk, Kosmická loď, Živá tkáň, Fung, První polovina, Robotická výroba, Vakuum, SpaceX, Nová generace, Teleskop, Robotické rameno, Oběžná dráha, Vak, Důležitý mezník, Celý den, Ostrý provoz, Extrémní podmínka, Milestone

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

** Máte pomalou Wi-Fi? ** Nedosáhne na zahradu nebo na záchod? ** Zopakujeme si základní pravidla optimalizace

David Polesný, Jakub Čížek | 18

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let