Seznamte se s první 3D tiskárnou, která funguje i ve vesmírném vakuu

Odborníci ze společnosti Made in Space vyvinuli speciální 3D tiskárnu, která dokáže pracovat ve skutečně extrémních podmínkách. Nyní doufají, že toto zařízení, zvané Archinaut, umožní konstrukci kosmických lodí a teleskopů nové generace.

„Jde o důležitý mezník, protože to znamená, že můžeme adaptivně a na požádání vyrábět věci ve vesmíru,“ uvedl Andrew Rush, CEO Made in Space, v rozhovoru pro Scientific American.

Na ISS se v současné době nacházejí dvě 3D tiskárny, ovšem ani jedna z nich nikdy neopustila bezpečí stanice – jinak řečeno, nemusela čelit vakuu či ohromným výkyvům teploty, ke kterým v kosmu běžně dochází. Tato 3D tiskárna sice zatím byla zkoušena jen na Zemi, ale zato uvnitř termální vakuové komory. Navíc po dobu celých 24 dní.

A co přesně se tisklo? Nosníky z polymerové slitiny o délce až 85 cm. To ovšem zdaleka není všechno. Archinaut totiž kombinuje technologii 3D tisku s robotickými rameny, která vytištěné struktury ihned sestavují.

„Věříme, že robotická výroba a montáž ve vesmíru způsobí revoluci ve způsobu, jakým ve vesmíru navrhujeme, nasazujeme a provozujeme různé systémy,“ komentoval to Steve Jurczyk z NASA.

V další fázi projektu bude probíhat testování na oběžné dráze Země. Pokud vše půjde dobře, Archinaut by mohl být nasazen do ostrého provozu v první polovině roku 2020.

Zdroj: Scientific American, Foto: Made in Space

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Technologie, Země, NASA, 3D, Tiskárny, Robotické rameno, Nová generace, Teleskop, Důležitý mezník, Vakuum, První polovina, Společnost spacex, Celý den, Současná doba, SpaceX, Oběžná dráha, Ostrý provoz, Fung, Tiskárna, Kosmická loď, Scientific American

• PanKecalek 22. 8. 2017 11:10:59
    Že by pro potřeby bastlířů na iss?
  • Jiří Eimotan 21. 8. 2017 20:23:03
    Ahoj tiskarno, ja jsem Jirka.