Skafandry pro novou éru! Boeing ukázal, v čem poletí astronauti na ISS

Firma Boeing připravuje pro NASA pilotovanou kosmickou loď Starliner. Během letu budou mít astronauti na sobě skafandry. Jak budou vypadat? To Boeing nyní ukázal.

Skafandry samozřejmě neslouží k výstupům do kosmu, mají pouze ochránit astronauty v případě, že na palubě lodi dojde k nějaké vážné nehodě.

Od skafandrů z dob raketoplánů se neliší jen barvou – oranžovou nahradila modrá. Změnilo se toho více a to nejen z důvodů nových požadavků, ale také většího komfortu pro astronauty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový modrý skafandr pro posádku připravované lodi Starliner. Oproti oranžovému předchůdci je lehčí, ohebnější a pohodlnější, přitom bezpečnější a lépe vybavený

Skafandr má nyní přibližně 9 kg, což je o 4 kg méně. Konstrukce využívá nových materiálů a je ohebnější. Helma není oddělitelná, ale je součástí skafandru. Rukavice byly upraveny tak, aby s nimi bylo možné ovládat dotykové obrazovky.

Astronauty také potěší, že ve skafandru bude příjemný chládek a vodní pára z těla se dostane skrz skafandr ven.

V současné době dopravují astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) pouze ruské lodě Sojuz. Američané za to musí Rusku platit desítky milionů dolarů za jednu sedačku. Už brzy ale tato závislost na Rusku skončí. Dopravu amerických astronautů na stanici zajistí soukromé společnosti. Vedle Dragonu V2 od SpaceX vzniká také Starliner od Boeingu.

Kosmická loď Starliner bude pro NASA novým dopravním prostředkem k ISS

Zkušební let Starlineru bez astronautů je naplánován na léto 2018. K pilotovanému letu má dojít o pár měsíců později.

Podívejte se na nové skafandry také na videu:

Fotografie v článku: Boeing, NASA, Robert Markowitz (NASA)

Diskuze (5) Další článek: Vitamínové doplňky mohou nadělat víc škody než užitku

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Kosmonautika, Astronomie, Raketa, Mezinárodní vesmírná stanice, Boeing, Sojuz, Starliner, Skafandry, ISS, Dragon, Boeing 767, Vodní pára, Boeing 777, Boeing 737, Astron, Skafandr, Kosmická loď Starliner, Kosmická loď, Nový materiál, Márkó, 222, Americký astronaut

Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft