Skončil první test systému pro sledování asteroidů. Má včas odhalit, jestli ohrozí Zemi

Odborníci z NASA vedli rozsáhlé mezinárodní cvičení, jehož účelem bylo otestovat naši schopnost sledovat nebezpečné asteroidy. Zúčastnila se ho řada lidí z celého světa.

Vše začalo v červenci, když dalekohledy Very Large Telescope zaznamenaly 2012 TC4 – malý asteroid s rozměry 10 až 30 m , který měl proletět poblíž Země. Právě ten si vědci vybrali jako svůj cíl. Celý projekt následně dostal přezdívku „TC4 Observation Campaign“.

Když se TC4 přiblížil k Zemi, astronomové se pustili do analýz jeho velikosti, složení i trajektorie. Klíčovým aspektem cvičení bylo zajištění mezinárodních komunikačních kanálů pro rychlé a efektivní sdílení informací.

„Kampaň 2012 TC4 byla pro výzkumníky vynikající příležitostí jak demonstrovat ochotu a připravenost účastnit se mezinárodní spolupráce při řešení potenciálního ohrožení Země objekty blízkými Zemi,“ uvedl Boris Shustov z Russian Academy of Sciences.

Cvičení vyvrcholilo v říjnu, kdy byl TC4 Zemi nejblíže – pouhých 43 780 kilometrů. Pozorování mj. ukázala, že žádná z jeho budoucích oběžných drah pro nás nepředstavuje žádné riziko.

Podle vedoucího projektu, Michaela Kelleyho z NASA, bude díky této simulaci skutečného nouzového stavu astronomická komunita mnohem lépe připravena na vypořádání se s hrozbou potenciálně nebezpečného asteroidu.

Zdroj: Futurism, NASA