Každý rok sestaví vývojáři z Technické univerzity Eindhoven minimálně jeden inovativní vůz. V minulosti zaujali například projektem Stella, v rámci kterého vytvořili prototyp vozidla jezdícího kompletně na solární energii.  Foto: Tuecomotive.nl

Každý rok sestaví vývojáři z Technické univerzity Eindhoven minimálně jeden inovativní vůz. V minulosti zaujali například projektem Stella, v rámci kterého vytvořili prototyp vozidla jezdícího kompletně na solární energii. | Foto: Tuecomotive.nl

Letos přišel tým čítající 21 studentů s další novinkou. Tou je první biologicky rozložitelné auto na světě.  Foto: Tuecomotive.nl

Letos přišel tým čítající 21 studentů s další novinkou. Tou je první biologicky rozložitelné auto na světě. | Foto: Tuecomotive.nl

Vše (kromě čtveřice kol a systému zavěšení) je totiž vyrobeno z rostlinných materiálů, jakými jsou cukrová řepa či len. Foto: Tuecomotive.nl

Vše (kromě čtveřice kol a systému zavěšení) je totiž vyrobeno z rostlinných materiálů, jakými jsou cukrová řepa či len. | Foto: Tuecomotive.nl

Podle skupiny TU/Ecomotive automobilový průmysl v mnohém pokročil, ale to automaticky neznamená, že budoucnost je růžová. Foto: Tuecomotive.nl

Podle skupiny TU/Ecomotive automobilový průmysl v mnohém pokročil, ale to automaticky neznamená, že budoucnost je růžová. | Foto: Tuecomotive.nl

K čemu je nižší spotřeba paliva, když emise uvolněné při výrobním procesu uhlíkovou stopu v podstatě vynulují? Foto: Tuecomotive.nl

K čemu je nižší spotřeba paliva, když emise uvolněné při výrobním procesu uhlíkovou stopu v podstatě vynulují? | Foto: Tuecomotive.nl

Nizozemští studenti se tak zaměřili na méně probádanou část výroby, a místo oceli, hliníku či uhlíku zkusili použít biologicky rozložitelné (a také lokální) materiály. Foto: Tuecomotive.nl

Nizozemští studenti se tak zaměřili na méně probádanou část výroby, a místo oceli, hliníku či uhlíku zkusili použít biologicky rozložitelné (a také lokální) materiály. | Foto: Tuecomotive.nl

Hlavním prvkem se stal kompozitní materiál, který svým poměrěm pevnosti k hmotnosti připomíná sklolaminát.  Foto: Tuecomotive.nl

Hlavním prvkem se stal kompozitní materiál, který svým poměrěm pevnosti k hmotnosti připomíná sklolaminát. | Foto: Tuecomotive.nl

V jeho středu se nachází plast (šestiúhelníková struktura včelích pláství) vytvořený z cukrové řepy, jenž je z obou stran pokryt vlákny lnu a polypropylenu.  Foto: Tuecomotive.nl

V jeho středu se nachází plast (šestiúhelníková struktura včelích pláství) vytvořený z cukrové řepy, jenž je z obou stran pokryt vlákny lnu a polypropylenu. | Foto: Tuecomotive.nl

Tento postup zaručuje nejen ekologičnost, ale i extrémní lehkost – Lina váží pouhých 310 kilogramů! Foto: Tuecomotive.nl

Tento postup zaručuje nejen ekologičnost, ale i extrémní lehkost – Lina váží pouhých 310 kilogramů! | Foto: Tuecomotive.nl

Díky takto nízké hmotnosti elektromobilu stačí lithium-iontové baterie o váze 30 kg. Foto: Tuecomotive.nl

Díky takto nízké hmotnosti elektromobilu stačí lithium-iontové baterie o váze 30 kg. | Foto: Tuecomotive.nl

Ty jsou navíc snadno vyměnitelné, takže po ujetí 100 kilometrů nebudete muset ztrácet čas jejich nabíjením. Foto: Tuecomotive.nl

Ty jsou navíc snadno vyměnitelné, takže po ujetí 100 kilometrů nebudete muset ztrácet čas jejich nabíjením. | Foto: Tuecomotive.nl

Sladká kára s maximální rychlostí 80 km/h má však jeden nevyřešený problém - crash testy.  Foto: Tuecomotive.nl

Sladká kára s maximální rychlostí 80 km/h má však jeden nevyřešený problém - crash testy. | Foto: Tuecomotive.nl

Při nárazových zkouškách se kovy ohýbají, zatímco Lina se láme. Foto: Tuecomotive.nl

Při nárazových zkouškách se kovy ohýbají, zatímco Lina se láme. | Foto: Tuecomotive.nl

I přesto se Nizozemci snaží získat povolení k vjezdu na eindhovenské silnice. Na nich by měl být prototyp testován ke konci tohoto roku. Foto: Tuecomotive.nl

I přesto se Nizozemci snaží získat povolení k vjezdu na eindhovenské silnice. Na nich by měl být prototyp testován ke konci tohoto roku. | Foto: Tuecomotive.nl

Letos přišel tým čítající 21 studentů s další novinkou. Tou je první biologicky rozložitelné auto na světě.  Foto: Tuecomotive.nl
Vše (kromě čtveřice kol a systému zavěšení) je totiž vyrobeno z rostlinných materiálů, jakými jsou cukrová řepa či len. Foto: Tuecomotive.nl
Podle skupiny TU/Ecomotive automobilový průmysl v mnohém pokročil, ale to automaticky neznamená, že budoucnost je růžová. Foto: Tuecomotive.nl
K čemu je nižší spotřeba paliva, když emise uvolněné při výrobním procesu uhlíkovou stopu v podstatě vynulují? Foto: Tuecomotive.nl
14
Fotogalerie

Sladká kára: Nizozemští studenti sestrojili auto z cukrové řepy a lnu

Každý rok sestaví vývojáři z Technické univerzity Eindhoven minimálně jeden inovativní vůz. V minulosti zaujali například projektem Stella, v rámci kterého vytvořili prototyp vozidla jezdícího kompletně na solární energii. Letos přišel tým čítající 21 studentů s další novinkou. Tou je první biologicky rozložitelné auto na světě. Vše (kromě čtveřice kol a systému zavěšení) je totiž vyrobeno z rostlinných materiálů, jakými jsou cukrová řepa či len.

Podle skupiny TU/Ecomotive automobilový průmysl v mnohém pokročil, ale to automaticky neznamená, že budoucnost je růžová. K čemu je nižší spotřeba paliva, když emise uvolněné při výrobním procesu uhlíkovou stopu v podstatě vynulují?

Nizozemští studenti se tak zaměřili na méně probádanou část výroby, a místo oceli, hliníku či uhlíku zkusili použít biologicky rozložitelné (a také lokální) materiály.

Hlavním prvkem se stal kompozitní materiál, který svým poměrěm pevnosti k hmotnosti připomíná sklolaminát. V jeho středu se nachází plast (šestiúhelníková struktura včelích pláství) vytvořený z cukrové řepy, jenž je z obou stran pokryt vlákny lnu a polypropylenu. Tento postup zaručuje nejen ekologičnost, ale i výjimečnou lehkost – Lina váží pouhých 310 kilogramů!

Díky takto nízké hmotnosti elektromobilu stačí lithium-iontové baterie o váze 30 kg. Ty jsou navíc snadno vyměnitelné, takže po ujetí 100 kilometrů nebudete muset ztrácet čas jejich nabíjením.

Sladká kára s maximální rychlostí 80 km/h má však jeden nevyřešený problém - crash testy. Při nárazových zkouškách se kovy ohýbají, zatímco Lina se láme. I přesto se Nizozemci snaží získat povolení k vjezdu na eindhovenské silnice. Na nich by měl být prototyp testován ke konci tohoto roku.

Zdroj: TU / ecomotive

Určitě si přečtěte

Články odjinud