Sladká kára: Nizozemští studenti sestrojili auto z cukrové řepy a lnu

Každý rok sestaví vývojáři z Technické univerzity Eindhoven minimálně jeden inovativní vůz. V minulosti zaujali například projektem Stella, v rámci kterého vytvořili prototyp vozidla jezdícího kompletně na solární energii. Letos přišel tým čítající 21 studentů s další novinkou. Tou je první biologicky rozložitelné auto na světě. Vše (kromě čtveřice kol a systému zavěšení) je totiž vyrobeno z rostlinných materiálů, jakými jsou cukrová řepa či len.

Podle skupiny TU/Ecomotive automobilový průmysl v mnohém pokročil, ale to automaticky neznamená, že budoucnost je růžová. K čemu je nižší spotřeba paliva, když emise uvolněné při výrobním procesu uhlíkovou stopu v podstatě vynulují?

Nizozemští studenti se tak zaměřili na méně probádanou část výroby, a místo oceli, hliníku či uhlíku zkusili použít biologicky rozložitelné (a také lokální) materiály.

Hlavním prvkem se stal kompozitní materiál, který svým poměrěm pevnosti k hmotnosti připomíná sklolaminát. V jeho středu se nachází plast (šestiúhelníková struktura včelích pláství) vytvořený z cukrové řepy, jenž je z obou stran pokryt vlákny lnu a polypropylenu. Tento postup zaručuje nejen ekologičnost, ale i výjimečnou lehkost – Lina váží pouhých 310 kilogramů!

Díky takto nízké hmotnosti elektromobilu stačí lithium-iontové baterie o váze 30 kg. Ty jsou navíc snadno vyměnitelné, takže po ujetí 100 kilometrů nebudete muset ztrácet čas jejich nabíjením.

Sladká kára s maximální rychlostí 80 km/h má však jeden nevyřešený problém - crash testy. Při nárazových zkouškách se kovy ohýbají, zatímco Lina se láme. I přesto se Nizozemci snaží získat povolení k vjezdu na eindhovenské silnice. Na nich by měl být prototyp testován ke konci tohoto roku.

Zdroj: TU / ecomotive

Témata článku: Budoucnost, Automobily, Doprava, Prototyp, Rostliny, Solární energie, Ekologie, Materiál, Nevyřešený problém, Nízká hmotnost, Hlavní prvek, Nízká spotřeba, Automobilový průmysl, Kompozitní materiály, Lithium-iontové baterie, SES, Technická univerzita, Pevnost, Studenti, Lin, Řepa, Výrobní proces, Hmotnost, Maximální rychlost, Včelí plástev

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • abchonza 15. 8. 2017 15:59:02
    Ted je ceka ten tezsi ukol, prijit na to k cemu to je dobre, hodne stesti...
  • zmfcz 15. 8. 2017 8:01:22
    Až vás auto omrzí, můžete ho sníst
  • peter.mlich 15. 8. 2017 7:41:25
    Slo by ten material udelat bublinkovy s folii. Neco jako textilie s penou....