To ale není odpověď na otázku tazatele, ale plk o ničem. A proč? To je jednoduché.
Vem si, jak funguje klasické auto se spalovacím motorem, kolikrát se tam převádí energie přes různé hřídele apod. Tam funguje také více soustav .
Podobné je to i v tomto případě, kdy spalovací motor vyrábí energii pro elektromotor.
Otázkou tedy je, jaká z těch soustav je ve finále úspornější?V prvním případě máš motor, u kterého se značně mění jeho provozní podmínky (otáčky silně lítají, jednou je ve velké zátěži, podruhé nic nedělá atd.). Pak máš velmi těžkou soustavu náprav a hřídelí, která přenáší pohyb na kola. Tato soustava nemá 100% efektivitu, je tam spousta míst, kde dochází ke třením a různým jiným ztrátám energie.Proti tomu stojí dalo by se říci jednoduchý spalovací motor, jehož podmínky mohou být konstantní a jehož součástí je el. generátor. Od generátoru pak vede jen kabel do jednoho, nebo více elektromotorů (zjednodušeně řečeno).
Pokud víme, že bude mít spalovací motor konstantní zatížení, lze líp optimalizovat i na spotřebu.
Další věcí je, že pokud máš elektromotor, tak můžeš využívat rekuperaci (např. při brždění).Přeplňovaný spalovací motor má účinnost cca 35%.
Účinnost elektromotu a baterií bývá dnes i přes 90%
+ bonus v podobě rekuperace (u Tesly to je asi 60%)
Pak nám tu chybí ještě účinnost toho el. generátoru.Každopádně je třeba mít na paměti, že člověk nemůže porovnávat spalovací motor vs. ten stejný spalovací motor + generátor + el. motor.
Stejný spalovací motor to prostě není. A vzhledem k požadavkům na takový motor, jej lze i lépe přizpůsobit. A alternativních konstrukcí takového spalovacího motoru je celá řada.Pokud chci tedy ty dvě řešení porovnávat, tak počítáním počtu soustav na prstech jedné ruky nebude asi úplně to ořechové .
Zdar Max