Saturn | Cassini

Sonda Cassini vlétá mezi Saturnovy prstence!

Sonda Cassini konečně zamířila do mezery mezi Saturnem a jeho prstenci. Tato oblast je široká přibližně 2400 km a zatím zcela neprozkoumaná. NASA doufá, že Cassini by zde mohla získat zajímavé informace o původu prstenců.

Otázka, jak tyto pozoruhodné útvary vznikly, nedá spát celé řadě vědců. „Odpověď se liší podle prstence, o kterém diskutujeme,“ konstatoval Kevin Glazier, který na projektu Cassini pracoval více než 15 let.

Podívejte se na (až dojemné) video o misi sondy Cassini a jejím konci:

Profesor planetární astronomie Mike Brown z Caltechu upozornil na skutečnost, že pokud by se prstence zformovaly zároveň se Saturnem, už by dávno neměly existovat. „Pomalu by se dostaly až k Saturnu a shořely. A přesto tam jsou. Takže jsou buď relativně nové, nebo se neustále regenerují,“ uvedl v rozhovoru pro Universe Today.

Podle jedné hypotézy prstence vytvořil nějaký kosmický objekt, který se v minulosti srazil se Saturnovým měsícem. Jisté je zatím jen to, že minimálně prstenec zvaný E-Ring se skutečně obnovuje – skládá se totiž z částic ledu zhruba mikronové velikosti, které ve vesmíru dlouho nevydrží a proto musí být průběžně doplňovány.

První průlet výše zmíněnou oblastí Cassini uskutečňuje právě dnes. V nadcházejících týdnech bude následovat přes 20 dalších. V polovině září pak sonda shoří ve vrchních vrstvách Saturnovy atmosféry.

Zdroj: NASA, Universe Today

Diskuze (3) Další článek: AMD potvrzuje: Vega bude přímou konkurencí pro GTX 1080 Ti a Titan Xp

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Měsíc, NASA, Astronomie, Sluneční soustava, Saturn, Jupiter, Kosmické záření, Cassini, Tethys, První průlet, Today, Gravitace, Malá sonda, Průlet, Universe Today, Vnější část, Planet, Sonda Cassini, Šipka, Vnější vrstva, Království, Planeta

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini