Země | NASA

Sonda OSIRIS-REx pořídila nádherný snímek Země

Sonda OSIRIS-REx, která je od loňského roku na cestě k asteroidu Bennu, před několika dny pořídila úchvatný barevný snímek Země. Naši rodnou planetu zvěčnila pomocí kamery MapCam ze vzdálenosti 170 000 kilometrů.

Sonda zachytila hlavně Tichý oceán, ale vlevo dole můžete vidět Austrálii a vpravo nahoře mexický stát Baja California. Kousek nad Austrálií (v pravém horním rohu) je Čína.

Svislé tmavé čáry na vrchní části obrázku byly způsobeny krátkými časy expozice. Jak již bylo řečeno, OSIRIS-REx má zkoumat Bennu, který je mnohem tmavší než Země – čemuž jsou přizpůsobeny i její nástroje. Na budoucích snímcích zmíněného asteroidu by se žádné podobné rušivé elementy vyskytovat neměly.

Pokud všechno půjde dobře, sonda by k Bennu měla dorazit v srpnu 2018 a následujících cca 30 měsíců strávit fotografováním a shromažďováním vzorků. Pak se vydá na zpáteční cestu.

Protože přímý let k asteroidu by ale byl značně složitý, NASA se rozhodla využít tzv. gravitační manévr. Ten proběhl 22. září. OSIRIS-REx po něm citelně zvýšila rychlost a změnila sklon své oběžné dráhy kolem Slunce.

Realizační tým projektu této příležitosti využil k otestování a kalibraci všech přístrojů. A jeden z výstupů vidíte výše…