Sonda OSIRIS-REx pořídila nádherný snímek Země

Sonda OSIRIS-REx, která je od loňského roku na cestě k asteroidu Bennu, před několika dny pořídila úchvatný barevný snímek Země. Naši rodnou planetu zvěčnila pomocí kamery MapCam ze vzdálenosti 170 000 kilometrů.

Sonda zachytila hlavně Tichý oceán, ale vlevo dole můžete vidět Austrálii a vpravo nahoře mexický stát Baja California. Kousek nad Austrálií (v pravém horním rohu) je Čína.

Svislé tmavé čáry na vrchní části obrázku byly způsobeny krátkými časy expozice. Jak již bylo řečeno, OSIRIS-REx má zkoumat Bennu, který je mnohem tmavší než Země – čemuž jsou přizpůsobeny i její nástroje. Na budoucích snímcích zmíněného asteroidu by se žádné podobné rušivé elementy vyskytovat neměly.

Pokud všechno půjde dobře, sonda by k Bennu měla dorazit v srpnu 2018 a následujících cca 30 měsíců strávit fotografováním a shromažďováním vzorků. Pak se vydá na zpáteční cestu.

Protože přímý let k asteroidu by ale byl značně složitý, NASA se rozhodla využít tzv. gravitační manévr. Ten proběhl 22. září. OSIRIS-REx po něm citelně zvýšila rychlost a změnila sklon své oběžné dráhy kolem Slunce.

Realizační tým projektu této příležitosti využil k otestování a kalibraci všech přístrojů. A jeden z výstupů vidíte výše…

Témata článku: Vesmír, NASA, Výzkum, Země, Astronomie, Čína, Slunce, Austrálie, Asteroidy, Realizační tým, Krátký čas, Snímek, Asteroid, Baja, Oběžná dráha, Sonda, Loňský rok

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby