Sonda Parker Solar Prove vyletí za rok ke Slunci. Bude to nejrychlejší objekt, jaký člověk vyrobil

NASA v červenci nebo srpnu 2018 vyšle ke Slunci vesmírnou sondu Parker Solar Probe. Bude zkoumat sluneční korónu ze vzdálenosti 5,9 milionu kilometrů. I když se zdá, že je to stále neskutečně daleko, jde o 8× menší vzdálenost než kdykoli dřív.

Podívejte se „na trailer“, oficiální video k misi od NASA:

Na konci výletu bude pořádné horko. Aby sonda odolala teplotě až 1 380 stupňů Celsia, bude ji chránit štít z 114 mm vysoké vrstvy uhlíkového kompozitu. Přístroje uvnitř zůstanou díky tomuto štítu a aktivnímu chlazení při pokojové teplotě.

Další rekordy

Parker Solar Probe bude první družice pojmenována po žijícím člověku. Astrofyzik Eugene Parker (1927) v padesátých letech podrobně studoval převážně energetické jevy na Slunci a vysvětlil například sluneční vítr.

Sondu čeká ještě další prvenství: bude to nejrychlejší objekt, jaký kdy člověk vyrobil. Při průletu kolem Slunce dosáhne rychlosti až 200 km/s. To je téměř třikrát víc než dosavadní rychlostní rekordman, sonda Helios 2.

Tuto rychlost Parker získá mimo jiné sedminásobným prolétnutím kolem Venuše. První průlet je plánovaný už na září 2018 a gravitaci Venuše bude sonda využívat až do října 2024.

V prosinci 2024 2014 se pak očekává první ostré přiblížení ke Slunci. Sonda ho během svého téměř sedmiletého života obletí celkem 24×. K úvodnímu překonání zemské gravitace pomůže nosná raketa Delta IV-Heavy.

Parker Solar Prove bude zkoumat především sluneční korónu – tu stále tajemnou a nestabilní atmosféru Slunce s horkými plyny, zhruba stokrát žhavějšími než povrch samotné hvězdy. Sonda se bude mimo jiné snažit poznat zdroje energie, které vedou k těmto plynovým výronům a které jsou příčinou slunečního větru ovlivňujícího i Zemi.

Diskuze (7) Další článek: Mycroft: open source chytrý reproduktor jde do boje proti Amazon Echo, Google Home a dalším

Témata článku: Vesmír, Věda, Země, Výzkum, Astronomie, NASA, Slunce, Počasí, Sluneční soustava, Venuše, Objekt, Sonda, Sluneční energie, Zemská gravitace, Sol, Pořádné horko, Solar Probe, Horký objekt, Vesmírná sonda, Helios, Nosná raketa, Oblet, První průlet, Pokojová teplota, Parker

Pojďme programovat elektroniku: Kamera pro Arduino i Raspberry Pi, která vidí

** Představte si robotické autíčko s kamerou ** S kamerou, která opravdu vidí věci ** Na trhu je jich několik a my si dnes vyzkoušíme americkou Pixy2

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii