Sonda Parker Solar Prove vyletí za rok ke Slunci. Bude to nejrychlejší objekt, jaký člověk vyrobil

NASA v červenci nebo srpnu 2018 vyšle ke Slunci vesmírnou sondu Parker Solar Probe. Bude zkoumat sluneční korónu ze vzdálenosti 5,9 milionu kilometrů. I když se zdá, že je to stále neskutečně daleko, jde o 8× menší vzdálenost než kdykoli dřív.

Podívejte se „na trailer“, oficiální video k misi od NASA:

Na konci výletu bude pořádné horko. Aby sonda odolala teplotě až 1 380 stupňů Celsia, bude ji chránit štít z 114 mm vysoké vrstvy uhlíkového kompozitu. Přístroje uvnitř zůstanou díky tomuto štítu a aktivnímu chlazení při pokojové teplotě.

Další rekordy

Parker Solar Probe bude první družice pojmenována po žijícím člověku. Astrofyzik Eugene Parker (1927) v padesátých letech podrobně studoval převážně energetické jevy na Slunci a vysvětlil například sluneční vítr.

Sondu čeká ještě další prvenství: bude to nejrychlejší objekt, jaký kdy člověk vyrobil. Při průletu kolem Slunce dosáhne rychlosti až 200 km/s. To je téměř třikrát víc než dosavadní rychlostní rekordman, sonda Helios 2.

Tuto rychlost Parker získá mimo jiné sedminásobným prolétnutím kolem Venuše. První průlet je plánovaný už na září 2018 a gravitaci Venuše bude sonda využívat až do října 2024.

V prosinci 2024 2014 se pak očekává první ostré přiblížení ke Slunci. Sonda ho během svého téměř sedmiletého života obletí celkem 24×. K úvodnímu překonání zemské gravitace pomůže nosná raketa Delta IV-Heavy.

Parker Solar Prove bude zkoumat především sluneční korónu – tu stále tajemnou a nestabilní atmosféru Slunce s horkými plyny, zhruba stokrát žhavějšími než povrch samotné hvězdy. Sonda se bude mimo jiné snažit poznat zdroje energie, které vedou k těmto plynovým výronům a které jsou příčinou slunečního větru ovlivňujícího i Zemi.

Diskuze (7) Další článek: Mycroft: open source chytrý reproduktor jde do boje proti Amazon Echo, Google Home a dalším

Témata článku: Vesmír, Věda, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Slunce, Počasí, Sluneční soustava, Venuše, Oblet, Padesátý rok, Uhlíkový kompozit, Štít, Nosná raketa, Delta IV, Koróna, Malá vzdálenost, Parker Solar Probe, Aktivní chlazení, Solar Probe, Jak, Sol, První průlet, Heavy

Apple Siri slaví 10 let. Hlasová asistentka nastartovala změnu, která trvá dodnes

** Hlasová asistentka Siri je tu s námi již 10 let ** Ukázala možnou budoucnost, ale stále má své limity ** Stále se ale zlepšuje, jen bychom si už zasloužili i podporu češtiny

Google AssistantSiriiPhone
Venku je první trailer na filmový Uncharted. Inspirace hrami je zjevná

Co říkáte na kousek z filmové adaptace Uncharted?

UnchartedFilm

Hry zadarmo, nebo se slevou: halloweenské akce a Among the Sleep zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce