Sondy Voyager už 40 let letí vesmírem. Nesou zlatou desku, máme fotografie z její výroby

V roce 1977 vylétly na cestu do dalekého vesmíru dvě sondy Voyager 1 a Voyager 2. Každá s sebou nese vzkaz inteligentním mimozemským civilizacím: „zlatou desku“. NASA zveřejnila zajímavé fotografie, jak se tyto desky před čtyřiceti lety vyráběly.

Deska opravdu vypadá jako zlaté elpíčko. Je vyrobena z mědi, průměrem se blíží k 30 cm. Obsahuje zvuky a obrazové informace, které mají případným nálezcům představit život na Zemi.

Obal s deskou je uchycený na vnější části těla každé ze sond Voyager. Informace téměř rok vybíral Carl Sagan z Cornellovy univerzity. Vedle sebe jsou zde zvukové nahrávky a analogovou formou zakódované fotografie. Deska obsahuje také pozdravy v 55 jazycích včetně češtiny. Fyzik Václav Kostroun z Cornellovy univerzity tehdy nahrál zprávu „Milí přátelé, přejeme vám vše nejlepší“.

Deska je připravena pro přehrávání rychlostí 16,5 otáček za minutu. Je uložena v hliníkovém obalu, na kterém je vyrytý návod k použití. V obalu mimozemšťané najdou také jehlu k přehrávání.

Kdy Voyagery dorazí ke svému cíli? Nikdo z nás se nedočká. Bude trvat 40 tisíc let, až sondy budou blíž ke hvězdě AC +79 3888, známé jako Gliese 445, než ke Slunci.

Prohlédněte si komentovanou galerii.

Témata článku: Výzkum, NASA, Astronomie, Saturn, Exoplanety, Jupiter, Sluneční soustava, Mimozemský život, Pluto, Orbit, Voyager, Výroba, Sonda, Fotografie, Zlato, Mimozemšťané, Let

• Arctia 14. 4. 2017 0:31:33
    "Členové skupiny sice souhlasili, nahrávací společnost EMI však byla...
  • dolph1888 13. 4. 2017 23:40:54
    Jediné štěstí je, že nemají šanci za rozumnou dobu nikam doletět. Dávat na...

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Čížek Jakub | 11

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

16.  8.  2017 | Mihulka Stanislav | 4