Sondy Voyager už 40 let letí vesmírem. Nesou zlatou desku, máme fotografie z její výroby

V roce 1977 vylétly na cestu do dalekého vesmíru dvě sondy Voyager 1 a Voyager 2. Každá s sebou nese vzkaz inteligentním mimozemským civilizacím: „zlatou desku“. NASA zveřejnila zajímavé fotografie, jak se tyto desky před čtyřiceti lety vyráběly.

Deska opravdu vypadá jako zlaté elpíčko. Je vyrobena z mědi, průměrem se blíží k 30 cm. Obsahuje zvuky a obrazové informace, které mají případným nálezcům představit život na Zemi.

Obal s deskou je uchycený na vnější části těla každé ze sond Voyager. Informace téměř rok vybíral Carl Sagan z Cornellovy univerzity. Vedle sebe jsou zde zvukové nahrávky a analogovou formou zakódované fotografie. Deska obsahuje také pozdravy v 55 jazycích včetně češtiny. Fyzik Václav Kostroun z Cornellovy univerzity tehdy nahrál zprávu „Milí přátelé, přejeme vám vše nejlepší“.

Deska je připravena pro přehrávání rychlostí 16,5 otáček za minutu. Je uložena v hliníkovém obalu, na kterém je vyrytý návod k použití. V obalu mimozemšťané najdou také jehlu k přehrávání.

Kdy Voyagery dorazí ke svému cíli? Nikdo z nás se nedočká. Bude trvat 40 tisíc let, až sondy budou blíž ke hvězdě AC +79 3888, známé jako Gliese 445, než ke Slunci.

Prohlédněte si komentovanou galerii.

Diskuze (9) Další článek: Blíží se Den Země, jako dárek dostaneme nový Google Earth

Témata článku: Vesmír, NASA, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Mimozemský život, Saturn, Sluneční soustava, Jupiter, Pluto, Orbit, Zvuková nahrávka, Milý přítel, Cornellova univerzita, Fotograf, Výroba, Obrazová informace, Šagan, Komentovaná galerie, Voyager, Přehrávání, Vnější část, Fotografie, Zajímavá fotografie

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

ČipyMacBookApple

Elden Ring se odkládá, dočkáme se jej v únoru

Přihlásit se můžete i do uzavřeného testu hry, který se uskuteční v listopadu.

Elden RingFromSoftware
Další odklad. Dying Light 2: Stay Human vyjde až příští rok

Bez odkládání velkých her se neobejdeme ani na začátku podzimní sezóny. Tentokrát se jedná o jeden z nejočekávanějších titulů roku.

Datum vydáníDying Light 2