Sondy Voyager už 40 let letí vesmírem. Nesou zlatou desku, máme fotografie z její výroby

V roce 1977 vylétly na cestu do dalekého vesmíru dvě sondy Voyager 1 a Voyager 2. Každá s sebou nese vzkaz inteligentním mimozemským civilizacím: „zlatou desku“. NASA zveřejnila zajímavé fotografie, jak se tyto desky před čtyřiceti lety vyráběly.

Deska opravdu vypadá jako zlaté elpíčko. Je vyrobena z mědi, průměrem se blíží k 30 cm. Obsahuje zvuky a obrazové informace, které mají případným nálezcům představit život na Zemi.

Obal s deskou je uchycený na vnější části těla každé ze sond Voyager. Informace téměř rok vybíral Carl Sagan z Cornellovy univerzity. Vedle sebe jsou zde zvukové nahrávky a analogovou formou zakódované fotografie. Deska obsahuje také pozdravy v 55 jazycích včetně češtiny. Fyzik Václav Kostroun z Cornellovy univerzity tehdy nahrál zprávu „Milí přátelé, přejeme vám vše nejlepší“.

Deska je připravena pro přehrávání rychlostí 16,5 otáček za minutu. Je uložena v hliníkovém obalu, na kterém je vyrytý návod k použití. V obalu mimozemšťané najdou také jehlu k přehrávání.

Kdy Voyagery dorazí ke svému cíli? Nikdo z nás se nedočká. Bude trvat 40 tisíc let, až sondy budou blíž ke hvězdě AC +79 3888, známé jako Gliese 445, než ke Slunci.

Prohlédněte si komentovanou galerii.

Diskuze (9) Další článek: Blíží se Den Země, jako dárek dostaneme nový Google Earth

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Sluneční soustava, Saturn, Jupiter, Exoplanety, Mimozemský život, Pluto, Milý přítel, Cornell, Šagan, Carl Sagan, Vnější část, Voyage, Hliníkový obal, Sagan, Sonda, Přehrávání, Voyager, Cornellova univerzita, Mimozemšťané, Zajímavá fotografie

To nejlepší z The Game Awards 2022: Death Stranding II, Transformers, Suicide Squad a spousta dalších

Poslední velká herní akce tohoto roku je za námi a kromě předávání cen došlo na oznámení spousty zajímavých projektů.

The Game Awards