Sondy Voyager už 40 let letí vesmírem. Nesou zlatou desku, máme fotografie z její výroby

V roce 1977 vylétly na cestu do dalekého vesmíru dvě sondy Voyager 1 a Voyager 2. Každá s sebou nese vzkaz inteligentním mimozemským civilizacím: „zlatou desku“. NASA zveřejnila zajímavé fotografie, jak se tyto desky před čtyřiceti lety vyráběly.

Deska opravdu vypadá jako zlaté elpíčko. Je vyrobena z mědi, průměrem se blíží k 30 cm. Obsahuje zvuky a obrazové informace, které mají případným nálezcům představit život na Zemi.

Obal s deskou je uchycený na vnější části těla každé ze sond Voyager. Informace téměř rok vybíral Carl Sagan z Cornellovy univerzity. Vedle sebe jsou zde zvukové nahrávky a analogovou formou zakódované fotografie. Deska obsahuje také pozdravy v 55 jazycích včetně češtiny. Fyzik Václav Kostroun z Cornellovy univerzity tehdy nahrál zprávu „Milí přátelé, přejeme vám vše nejlepší“.

Deska je připravena pro přehrávání rychlostí 16,5 otáček za minutu. Je uložena v hliníkovém obalu, na kterém je vyrytý návod k použití. V obalu mimozemšťané najdou také jehlu k přehrávání.

Kdy Voyagery dorazí ke svému cíli? Nikdo z nás se nedočká. Bude trvat 40 tisíc let, až sondy budou blíž ke hvězdě AC +79 3888, známé jako Gliese 445, než ke Slunci.

Prohlédněte si komentovanou galerii.

Diskuze (9) Další článek: Blíží se Den Země, jako dárek dostaneme nový Google Earth

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, NASA, Sluneční soustava, Mimozemský život, Saturn, Jupiter, Exoplanety, Pluto, Deska, Vnější část, Zvuková nahrávka, Zajímavá fotografie, Obal, Část těla, Orbit, Fotografie, Komentovaná galerie, Výroba, Sonda, Voyager, Gliese, Cornellova univerzita

Nová americká jaderná puma změní strategii boje

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to