Z Londýna do New Yorku za pouhé tři hodiny? Zdroj: Spike Aerospace

Z Londýna do New Yorku za pouhé tři hodiny? | Zdroj: Spike Aerospace

I takové věci slibuje nadzvukový letoun Spike S-512 od bostonské firmy Spike Aerospace.  Zdroj: Spike Aerospace

I takové věci slibuje nadzvukový letoun Spike S-512 od bostonské firmy Spike Aerospace. | Zdroj: Spike Aerospace

Prototyp SX-1.2 nedávno absolvoval sérii 7 krátkých letů, během kterých se testovala především aerodynamika a ovladatelnost. Zdroj: Spike Aerospace

Prototyp SX-1.2 nedávno absolvoval sérii 7 krátkých letů, během kterých se testovala především aerodynamika a ovladatelnost. | Zdroj: Spike Aerospace

Podle šéfa společnosti Vika Kachorii šlo o obrovský úspěch, který vývojářům poskytl daleko více cenných dat než předchozí experimenty ve větrném tunelu. Zdroj: Spike Aerospace

Podle šéfa společnosti Vika Kachorii šlo o obrovský úspěch, který vývojářům poskytl daleko více cenných dat než předchozí experimenty ve větrném tunelu. | Zdroj: Spike Aerospace

Spike S-512 by měl hravě vyvinout supersonickou rychlost Mach 1,6 (skoro 2000 km/h). Zdroj: Spike Aerospace

Spike S-512 by měl hravě vyvinout supersonickou rychlost Mach 1,6 (skoro 2000 km/h). | Zdroj: Spike Aerospace

Kromě značné úspory času nabídne také solidní doletovou vzdálenost. Po této stránce překonává i svého legendárního předchůdce – britsko-francouzský Concorde. Zdroj: Spike Aerospace

Kromě značné úspory času nabídne také solidní doletovou vzdálenost. Po této stránce překonává i svého legendárního předchůdce – britsko-francouzský Concorde. | Zdroj: Spike Aerospace

11400 kilometrů bude v pohodě stačit na cestu z Londýna do Hongkongu, Singapuru či Tokia Zdroj: Spike Aerospace

11400 kilometrů bude v pohodě stačit na cestu z Londýna do Hongkongu, Singapuru či Tokia | Zdroj: Spike Aerospace

Dotyčný americký letoun však není určen pro potřeby velkých aerolinek, ale spíše majetných jedinců, kterým nedělá problém za svůj vlastní nadzvukový bizjet (schopný pojmout až 18 pasažérů) zaplatit kolem 1,5 miliardy korun. Zdroj: Spike Aerospace

Dotyčný americký letoun však není určen pro potřeby velkých aerolinek, ale spíše majetných jedinců, kterým nedělá problém za svůj vlastní nadzvukový bizjet (schopný pojmout až 18 pasažérů) zaplatit kolem 1,5 miliardy korun. | Zdroj: Spike Aerospace

Mezi největší zajímavosti patří skutečnost, že tento futuristický dopravní prostředek nedisponuje žádnými okénky.  Zdroj: Spike Aerospace

Mezi největší zajímavosti patří skutečnost, že tento futuristický dopravní prostředek nedisponuje žádnými okénky. | Zdroj: Spike Aerospace

Za povšimnutí rozhodně stojí i skutečnost, že tento futuristický dopravní prostředek nedisponuje žádnými okénky. Tím jen zajišťěna jak nižší hmotnost, tak menší odpor.  Zdroj: Spike Aerospace

Za povšimnutí rozhodně stojí i skutečnost, že tento futuristický dopravní prostředek nedisponuje žádnými okénky. Tím jen zajišťěna jak nižší hmotnost, tak menší odpor. | Zdroj: Spike Aerospace

Boháči ale o výhled nepřijdou. Zdroj: Spike Aerospace

Boháči ale o výhled nepřijdou. | Zdroj: Spike Aerospace

Boční stěny interiéru totiž budou pokryty tenkým displejem a několik mikrokamer na něj bude promítat záběry zvenku. Zdroj: Spike Aerospace

Boční stěny interiéru totiž budou pokryty tenkým displejem a několik mikrokamer na něj bude promítat záběry zvenku. | Zdroj: Spike Aerospace

I takové věci slibuje nadzvukový letoun Spike S-512 od bostonské firmy Spike Aerospace.  Zdroj: Spike Aerospace
Prototyp SX-1.2 nedávno absolvoval sérii 7 krátkých letů, během kterých se testovala především aerodynamika a ovladatelnost. Zdroj: Spike Aerospace
Podle šéfa společnosti Vika Kachorii šlo o obrovský úspěch, který vývojářům poskytl daleko více cenných dat než předchozí experimenty ve větrném tunelu. Zdroj: Spike Aerospace
Spike S-512 by měl hravě vyvinout supersonickou rychlost Mach 1,6 (skoro 2000 km/h). Zdroj: Spike Aerospace
12
Fotogalerie

Soukromé nadzvukové letadlo pro boháče úspěšně prošlo prvními testy

Z Londýna do New Yorku za pouhé tři hodiny? I takové věci slibuje nadzvukový letoun Spike S-512 od bostonské firmy Spike Aerospace. Prototyp SX-1.2 nedávno absolvoval sérii 7 krátkých letů, během kterých se testovala především aerodynamika a ovladatelnost.

Podle šéfa společnosti Vika Kachorii šlo o obrovský úspěch, který vývojářům poskytl daleko více cenných dat než předchozí experimenty ve větrném tunelu.

Spike S-512 by měl hravě vyvinout supersonickou rychlost Mach 1,6 (skoro 2000 km/h). Kromě značné úspory času nabídne také solidní doletovou vzdálenost. Po této stránce překonává i svého legendárního předchůdce – britsko-francouzský Concorde. 11400 kilometrů bude v pohodě stačit na cestu z Londýna do Hongkongu, Singapuru či Tokia.

Dotyčný americký letoun však není určen pro potřeby velkých aerolinek, ale spíše majetných jedinců, kterým nedělá problém za svůj vlastní nadzvukový bizjet (schopný pojmout až 18 pasažérů) zaplatit kolem 1,5 miliardy korun.

Za povšimnutí rozhodně stojí i skutečnost, že tento futuristický dopravní prostředek nedisponuje žádnými okénky. Tím jen zajišťěna jak nižší hmotnost, tak menší odpor. Boháči ale o výhled nepřijdou. Boční stěny interiéru totiž budou pokryty tenkým displejem a několik mikrokamer na něj bude promítat záběry zvenku.

Soukromý letoun, na kterém pracují bývalí zaměstnanci NASA, Boeingu či Gulfstreamu, však má jednu vadu na kráse – aerodynamický třesk. Ten vzniká při překonání rychlosti zvuku a právě kvůli němu jsou v některých částech světa nadzvukové lety nad obydleným územím zakázány. Pokud ho konstruktéři Spike Aerospace (nebo jiného podobného startupu) nedokážou eliminovat, tak budou nevojenská letadla moci využívat nadzvukovou rychlost pouze nad mořem/oceánem.

Zdroj: Spike Aerospace

Určitě si přečtěte

Články odjinud